200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

تیرآهن چیست؟ چه انواع و کاربردهایی دارد؟

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: یک سال پیش

8 دقیقه مطالعه

فلزات در قالب پروفیل‌های مختلف در صنعت کاربرد دارند که تیرآهن یکی از مهم ترین‌های آن‌هاست. مقطعی فولادی که بیش از هر صنعت دیگری در ساختمان‌سازی کاربرد داشته و نقش مهمی در افزایش مقاومت، شکل‌گیری اسکلت و تحمل فشارهای وارده بر ساختمان ایفا می‌کند. برای شناخت بهتر کاربردها و مزایای استفاده از این محصول ابتدا باید بدانیم که انواع تیرآهن چیست؟ نحوه‌ی تشخیص آن‌ها چگونه است؟ و چطور تولید می‌شوند؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. علاوه بر این، پرکاربردترین سایزهای تیرآهن در ساختمان‌سازی را بررسی کرده و در آخر تولیدکننده‌های برتر این محصول در کشور را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه شده و ضمن آشنایی با یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت، تیرآهن مناسب برای پروژه‌ی خود را انتخاب کنید.

شما می‌توانید قیمت تیرآهن را از طریق مسیرهای مشخص شده در فولادینو دریافت کنید و به‌راحتی محصول موردنظر خود را خریداری کنید.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن مقطعی ساخته‌شده از آلیاژهای متفاوت فولادی است که از دو قسمت اصلی به نام‌های بال و جان تشکیل می‌شود. معروف‌ترین تیرآهن‌ها که همگی ما آن‌ها را دیده‌ایم به شکل حرف I‌ انگلیسی هستند. در این حرف، دو خط افقی موازی با یکدیگر بال‌ها و خط متصل‌کننده‌ی آن‌ها جان تیرآهن محسوب می‌شوند. 

تیرآهن چیست؟
استفاده از تیرآهن در ساختمان

وظیفه‌ی اصلی تیرآهن، تحمل فشارهای وارده بر بخش‌های مختلف ساختمان است. این محصول، یکی از اصلی‌ترین مقاطع سازنده‌ی اسکلت‌های فلزی محسوب شده و البته در ساختمان‌های اسکلت بتنی و دیگر سازه‌های فولادی مانند پل‌های عابر پیاده، پل‌های شهری، ساخت سوله، انبار، راه‌پله و غیره نیز کاربرد دارد. تیرآهن را یا به‌صورت منفرد و یا در قالب سازه‌هایی مانند خرپا و تیر استفاده می‌کنند.

تاریخچه تولید تیرآهن

سابقه‌ی استفاده از تیرآهن در صنعت ساختمان‌سازی به شکل امروزی‌اش به بیش از ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد. البته شواهد نشان می‌دهد که چینی‌ها نیز از آهن ریخته‌گری‌شده با شکلی نسبتا مشابه در ساختمان‌های معروف به Pagoda استفاده می‌کرده‌اند که سابقه‌ی آن به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش می‌رسد. بااین‌حال به شکل صنعتی در سال ۱۸۴۹ بود که تیرآهن برای اولین بار توسط مهندسی به نام آلفونسو هالبو ساخته شد. تا همین چند دهه‌ی پیش نیز تنها شاهد تولید تیرآهن‌های I شکل بودیم؛ اما امروزه اشکال متنوع‌تری از آن ساخته می‌شوند. 

تیرآهن به انگلیسی

به‌منظور تحقیقات دقیق‌تر در اینترنت قطعا باید بدانید که معادل انگلیسی تیرآهن چیست؟ به‌طورکلی در زبان انگلیسی به تیر Beam و به تیرآهن، Metal Beam یا Iron Beam گفته می‌شود. اما در صنعت، این محصول با نام‌های دیگری مانند Girder و Joist‌ نیز شناخته می‌شود. تیرآهن‌های I‌ را هم با عنوان I Beam‌ می‌شناسند. همچنین، معادل انگلیسی بال و جان تیرآهن، به‌ترتیب فلنج (Flange) و وب (Web) هستند.

نحوه تولید تیرآهن

حتما می‌پرسید که روش تولید تیرآهن چیست؟ ورق لازم برای این محصول به‌طورکلی از طریق فرآیند نورد گرم به دست می‌آید. فرایندی که طی آن، ورق‌های فولادی، تحت دمای بالا (نزدیک به دمای نرم‌شوندگی) از میان غلطک‌های متعدد عبور کرده و به ضخامت موردنظر می‌رسند. شکل نهایی تیرآهن را نیز قالب قفسه‌های نورد تعیین می‌کنند. این قفسه‌ها در مراحل میانی و پایانی نورد استفاده شده و اشکال و ضخامت‌های متفاوتی دارند. 

در آخر نیز تیرآهن‌های تولید شده در اندازه‌های لازم برش داده شده و تحت فرآیندهای شستشو قرار می‌گیرد. همانطورکه گفتیم، جنس تیرآهن از آلیاژهای متنوع فولادی است. فولاد ماده‌ای است که به خودی‌خود، مقاومتی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی و خوردگی‌های ناشی از آن‌ها ندارد. به همین دلیل، تیرآهن را معمولا را تحت فرآیند گالوانیزه قرار می‌دهند. فرایندی که طی آن، یک لایه از فلز روی یا زینک، روی مقطع تیرآهن تشکیل می‌شود.

نحوه تولید تیرآهن
تولید تیرآهن در کارخانه

تولید تیرآهن‌های H به روش‌های اکستروژن و جوشکاری مقاطع جداگانه نیز انجام می‌شود؛ اما تیرآهن‌های معمول I را عمدتا به روش نورد گرم با مراحل ذکر شده تولید می‌کنند. 

انواع تیرآهن

تیرآهن بر اساس آلیاژ، شکل و ضخامتش به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هریک از آن‌ها خواص مکانیکی متفاوتی نیز دارند. لازم به ذکر است که مقاطع فولادی در دنیا، طبق چند استاندارد معروف نامگذاری می‌شوند. استاندارد آمریکایی، اروپایی و روسی از مهم‌ترین آن‌ها هستند. در کشور ما از استاندارد روسی برای نام‌گذاری تیرآهن استفاده می‌شود.

در ادامه انواع تیرآهن را بر اساس این استاندارد معرفی می‌کنیم. 

۱- تیرآهن هاش

حتما می‌پرسید که تیرآهن هاش چیست و منظور از کلمه هاش در عنوان یک تیرآهن چیست؟ این کلمه به معنی حرف H در زبان انگلیسی است. به تیرآهن‌هایی که به این شکل تولید می‌شوند، بال پهن نیز گفته می‌شود. بارزترین ویژگی این محصول این است که عرض بال‌های آن با عرض جانش برابر است. در استانداردهای اروپایی و آلمانی به تیرآهن هاش، IPB گفته می‌شود. این محصول، بزرگترین تیرآهنی است که از نظر طول در صنعت می‌توانید پیدا کنید و خود به دو نوع اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  • HE-A یا IPBL؛ با ضخامت یا جان نازک‌تر و وزن سبکتر
  • HE-B یا IPBV؛ با ضخامت قطورتر و وزن سنگین‌تر

۲- تیرآهن IPE

در نام این محصول نیز حرف I‌ نشان‌دهنده‌ی شکل اولیه‌ی آن است. تیرآهن IPE‌ امروزه تبدیل پرکاربردترین شکل تیرآهن محسوب می‌شود و به همین دلیل آن را در بازار با عنوان تیرآهن معمولی نیز می‌شناسند. مشخصه‌ی اصلی این محصول، ضخامت یکسان بال‌های آن در تمام طول مقطع است. 

اگر می‌پرسید که مهم‌ترین ویژگی این تیرآهن چیست؟ باید به قابلیت بالای آن در تحمل نیروهای فشاری، خمشی و کششی و مقاومت اندک در برابر نیروهای پیچشی در آن اشاره کنیم. تیرآهن IPE عمدتا از فولادهای S235، S275 و S355 تولید می‌شود. 

۳- تیرآهن INP

حرف I در ابتدای نام این تیرآهن نیز نشان‌دهنده‌ی شکل آن است. مشخصه‌ی مهم این محصول کاهش ضخامت بال‌ها با افزایش فاصله‌شان از جان است. به‌گونه‌ای‌که مقطع بال‌ها به شکل یک مثلث متساوی‌الساقین است. این محصول را در استاندارد اروپایی با عبارت EN 10365 می‌شناسند.

انواع تیرآهن
انواع تیرآهن

امروزه و به‌خصوص با وجود تیرآهن‌های IPE از تیرآهن INP کمتر استفاده می‌شود. بااین‌حال شکل ظاهری این دو تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است.

۴- تیرآهن لانه زنبوری

اگر می‌پرسید که ضخیم‌ترین تیرآهن چیست؟ پاسخ، تیرآهن لانه زنبوری یا CPE خواهد بود. این محصول از دو عدد تیرآهن I شکل متصل به یکدیگر تشکیل شده است که داخل جان هریک با مقاطع شش‌ضلعی منتظم، خالی شده است. به‌این‌ترتیب، علی‌رغم ضخامت بالای این تیرآهن، وزن آن متعادل بوده و از مجموع دو تیرآهن I معمولی کمتر است. امروزه، تیرآهن CPE با حفره‌های دایره‌ای نیز تولید می‌شود. 

تیرآهن لانه زنبوری به دلیل همین حفره‌های تعبیه‌شده در آن، مقاومت خمشی بسیار بالاتری نسبت به تیرآهن‌های معمولی دارد. بااین‌حال مقاومت آن در برابر بارهای برشی درست به همین دلیل چندان بالا نیست و در صورت لزوم، حفره‌های آن با ورق‌های فلزی جداگانه پر می‌شوند.

نحوه تشخیص انواع تیرآهن

حتما تاکنون هم متوجه شده‌اید که روش تشخیص انواع تیرآهن چیست؟ اصلی‌ترین معیار برای این منظور، توجه به شکل تیرآهن است. همانطور که گفتیم، به‌طورکلی تیرآهن را در دو شکل H و I تولید می‌کنند. به‌طورخلاصه مهم‌ترین تفاوت این دو در ابعاد بال‌ها و جان‌شان است. تیرآهن H یا هاش، بال‌های بلندی دارد که عرض آن‌ها به‌اندازه‌ی جان است؛ اما تیرآهن‌های I بال‌های کوتاه و جان بلندی دارند. 

پرکاربردترین سایزهای تیرآهن

علاوه بر نوع و استاندارد تیرآهن، سایز آن نیز یکی از معیارهای دسته‌بندی‌اش است. بر این اساس این محصول با ضخامت‌های ۱۲ تا ۲۰ سانتی‌متر و حتی بالاتر هم تولید می‌شود. این عدد، در واقع، فاصله‌ی دو بال از یکدیگر یا عرض جان است.

کاربرد تیرآهن در ساختمان‌ سازی

در ادامه، پرکاربردترین سایزهای تیرآهن را معرفی می‌کنیم.

تیرآهن 14

پرکاربردترین سایز تیرآهن، سایز ۱۴ سانتی‌متر با کاربری بالا در ساخت ستون، خرپا و تیرهای سقفی است. این محصول معمولا در استاندارد IPE یعنی با بال‌های یکنواخت از نظر ضخامت و به شکل I تولید می‌شود. در ساخت تیرآهن‌های لانه زنبوری نیز معمولا تیرآهن ۱۴ کاربرد دارد. 

بیشتر بخوانید: تیرآهن ۱۴ چیست؟

تیرآهن 16

پس از تیرآهن ۱۴، تیرآهن ۱۶ بیشترین کاربرد را در ساخت‌وساز دارد. از این محصول برای ساخت خرپا و تیرهای سقفی و تیرآهن‌های CPE استفاده می‌شود. مقاومت تیر‌آهن ۱۶ نسبت به تیرآهن ۱۴ بیشتر بوده و در ساخت همه‌ی اشکال تیرآهن کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: تیرآهن ۱۶ چیست؟

تیرآهن 18

تیرآهن ۱۸ سنگین‌ترین تیرآهن پرکاربرد در صنعت محسوب شده و به همین دلیل، کمتر از آن در ساخت سقف و ستون استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این محصول در پایه‌های اسکلت و ارتفاعات پایین است. تیرآهن ۱۸ در استانداردهای IPE و INP بیشتر از دیگر استانداردها ساخته می‌شود. 

بیشتر بخوانید: تیرآهن ۱۸ چیست؟

مهم‌ترین کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن

حتما می‌پرسید که بهترین راه خرید تیرآهن چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بهترین تولیدکننده‌های این محصول را بشناسید.

کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن

برترین تولیدکننده‌‌های تیرآهن در ایران عبارتند از:

وب‌سایت فولادینو محصولات این تولیدکننده‌ها را با قیمت رقابتی، امکان خرید آنلاین و بدون محدودیت در سفارش و با ارسال سریع عرضه می‌کند.

تیرآهن، استخوان بسیاری از ساختمان‌ها

تیرآهن، مقطعی فولادی با اشکال متنوع مانند H، I و لانه زنبوری است. پرکاربردترین نوع این محصول در صنعت تیرآهن‌های IPE در ضخامت‌های ۱۴ تا ۱۸ سانتی‌متر هستند. هر تیرآهن از دو بال و یک جان بین آن‌ها تشکیل شده و بسته به تناسب اندازه‌ی این بخش‌ها به یکدیگر، نام‌گذاری می‌شود.

تیرآهن چیست؟ این سوالی بود که در این مقاله تلاش کردیم به آن پاسخ دهیم. این محصول پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی، سبب افزایش مقاومت اسکلت در برابر نیروهای برشی، خمشی و فشاری می‌شود. لزوم کاربرد هوشمندانه، حساب‌شده و استفاده از همه‌ی ظرفیت تیرآهن به دلیل وزن نسبتا بالای این محصول، ضروری است.

شما می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت روز و خرید انواع محصولات فولادی به شرکت فولادسازان راه ابریشم (فولادینو) مراجعه کرده و از قسمت‌های مختلف آن دیدن نمایید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021