200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

میلگرد حرارتی چیست و چه نقشی در سازه دارد؟

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

در اجرای انواع پروژه‌های ساختمانی به مصالح مختلفی نیاز است. هر کدام از این مصالح وظایف مختلفی را در یک پروژه بر عهده می‌گیرند. از مهم‌ترین این مصالح می‌توانیم میلگرد حرارتی را نام ببریم. نحوه اجرای این میلگردها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیاز است تا پیمانکاران و مسئولان پروژه تمامی آیین‌نامه‌های مربوط به اجرا را رعایت کنند. این نوع از میلگردها در وزن‌های مختلفی تولید شده و همین موضوع می‌تواند بر روی قیمت نهایی نیز اثر خود را بگذارد. در ادامه این مطلب به صورت کامل شما را با تعریف و کاربرد این میلگردها آشنا کرده و هر چیزی که باید درباره وزن، نحوه اجرا و قیمت بدانید را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ پس همراه ما باشید.

میلگرد حرارتی چیست؟

در ابتدای امر باید به این سؤال پاسخ دهیم که میلگرد حرارتی چیست؟ برای اینکه بتوان با اثرات تغییر دمایی مقابله و از تنش‌های حرارتی و ترک خوردن بتن جلوگیری شود، از میلگردهای حرارتی بهره گرفته می‌شود. در زمان اجرای این میلگردها، باید آن‌ها را به صورت عمود بر هم قرار داده تا شکل T را تشکیل دهند. این حالت از قرارگیری باعث خواهد شد تا تغییرات دمایی هیچگونه تهدیدی را نسبت به مقاومت بتن اعمال نکنند. میلگردهای معمولی دقیقاً واکنش عکس دارند؛ یعنی به سرعت تحت اثرات دما منقبض یا منبسط می‌شوند. کاربرد میلگردهای حرارتی در مقایسه با نوع معمولی بسیار بیشتر بوده و از این قابلیت برخوردار است تا تضمین‌کننده استحکام بتن باشد. همچنین با کمک این میلگرد می‌توان تا حدودی وقایع احتمالی و خطرات موجود را کاهش داد.

قرار گرفتن میلگرد حرارتی در بتن


در بتن نیاز است تا با تنش‌های متفرقه مقابله شود؛ به همین علت در هنگام استفاده از میلگردهای حرارتی باید آن‌ها را در دو سمت عمود بر هم و در بخش بالایی تیر قرار دهید. در واقع جایگاه قرار گرفتن این تیرها 2 سانتی‌متر پایین‌تر از سطح بالایی تیر است. قطر این میلگردها با توجه به نوع آن متفاوت است. به عنوان مثال میلگردهای ساده به حداقل 5 میلی‌متر قطر نیاز دارند، این در حالی است که قطر میلگردهایی با مقاومت بالا باید 4 میلی‌متر باشد. بیشترین فاصله‌ای که این میلگردها می‌توانند نسبت به یکدیگر داشته باشند، 25 سانتی‌متر است. به طور کلی می‌توانیم اینطور بگوییم که قطر میلگرد حرارتی با توجه به نوع کاربرد، متفاوت است ولی رایج‌ترین آن‌ها همانطور که اشاره کردیم 5 و 4 میلی‌متر هستند.


وزن میلگرد حرارتی

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که در هنگام خرید میلگرد حرارتی باید به آن توجه شود، وزن آن است. وزن با توجه به نوع شاخه و همچنین کارخانه سازنده می‌تواند متفاوت باشد؛ از این رو برای راحتی شما عزیزان در ادامه مطلب جدولی را آورده‌ایم که به خوبی وزن این میلگردها را به نمایش می‌گذارد.

وزن هر شاخه میلگرد (Kg)810121416182022252832
وزن میلگرد ذوب آهن اصفهان10.614.5192429.635.846.25875.7
وزن میلگرد کویر کاشان7.51114.819.224.6303646.458.576
وزن میلگرد بافق یزد4.77.410.714.5192429.635.846.25875.7
وزن میلگرد زاگرس4.747.410.614.519243035.746.25875.7
وزن میلگرد آریان فولاد71014182329354455.5
وزن میلگرد خلیج فارس4.67.210.314.218.6232934.745.456.473.2
جدول وزن میلگرد حرارتی کارخانه‌های مختلف

اجرای میلگرد حرارتی

در زمان اجرای میلگرد حرارتی باید به نکات و آیین‌نامه‌های گوناگونی که در این رابطه وجود دارند توجه شود. عدم رعایت این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی شود و از این طریق خسارت‌های زیادی را از خود برجای بگذارد. در ابتدا باید زمان اجرای میلگردهای حرارتی را بدانید. بعد از اینکه در پروژه مراحل تیرچه‌ریزی، اجرای بلوک و همچنین قطعات پلی‌اورتان پشت سر گذاشته شدند، این میلگردها اجرا می‌شوند. همچنین این فرایند باید پیش از بتن‌ریزی انجام شود. برای اتصال میلگردهای حرارتی می‌توان از روش جوش سرد استفاده کرد. البته استفاده از مفتول نیز امکان‌پذیر است. دو روشی که می‌توان با کمک آن‌ها میلگردهای حرارتی را به یکدیگر متصل کرد، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کراواتی
  2. ضربدری

در ادامه به بررسی هر کدام از روش‌های زیر خواهیم پرداخت.

اتصال به روش کراواتی

در روش کراواتی دو میلگرد بر روی هم قرار می‌گیرند و به منظور اتصال آن‌ها از مفتول کمک گرفته می‌شود. در این روش نیاز است تا مفتول از قسمت زیرین میلگرد به سمت بالا آورده شود؛ سپس باید مفتول را به دور میلگرد بالایی پیچید. در ادامه دوباره مفتول به بخش زیرین برده شده و در نهایت گره زده می‌شود.

اجرای میلگرد حرارتی

اتصال به روش ضربدری

دومین روش نیز اتصال ضربدری است. تفاوت چندانی بین این روش و روش کراواتی وجود ندارد. در این روش مفتول باید به صورت ضربدری به دور میلگردهایی پیچیده شود که بر روی هم قرار گرفته‌اند. سپس دو طرف مفتول باید به هم پیچیده شوند که برای این امر از انبر بهره برده می‌شود. همچنین نوک این مفتول‌ها باید به سمت پایین خم شوند.


ضرورت استفاده از میلگردهای حرارتی

متأسفانه بسیاری از افراد بر این باور هستند که استفاده از این نوع میلگرد ضرورت چندانی ندارد و به منظور حذف هزینه‌های اضافی می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. هر چند در آیین‌نامه‌های ساختمانی توصیه مداوم به استفاده از این میلگردها نشده است ولی در آیین‌نامه‌ بتن ایران (آبا) و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان درباره این محصول صحبت شده است. لازم به ذکر است که شما به عنوان یک مسئول پروژه باید با این موضوع آشنا باشید که حضور این میلگردها چقدر می‌تواند کمک‌کننده باشد.
به عنوان مثال بتنی که در سقف به کار گرفته می‌شود، می‌تواند به مرور زمان و بر اساس شرایط گوناگونی استحکام خود را از دست داده و نشانه‌هایی از ترک‌خوردگی در آن مشاهده شود. نتیجه این امر خرابی ساختمان خواهد بود. برای اینکه بتوانید از این پیشامد جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌شود حتماً نسبت به استفاده از میلگردهای حرارتی اقدام کنید. این میلگردها می‌توانند در برابر اثرات تغییرات دمایی مقاومت کرده و باعث استحکام بتن نیز شوند.
یکی دیگر از مواردی که ضرورت استفاده از این میلگردها را اثبات می‌کند، زلزله است. همانطور که می‌دانید سقف‌های ساختمان حالتی افقی دارند؛ به همین علت نیروی کششی بسیار زیادی را تحمل می‌کنند. اگر در سقف این میلگرد به کار گرفته نشود، در آن صورت یکپارچگی دیافراگم سقف دچار تغییر شکل شده و در نهایت باعث ایجاد خرابی شود. استفاده از این میلگردها می‌تواند از خرابی‌های بسیار زیاد ساختمان جلوگیری کند.

البته اگر هنوز هم به دنبال کاهش هزینه‌های موجود هستید، می‌توانید از روش‌های جایگزین بهره ببرید که شامل مواردی همچون موارد زیر می‌شوند:

در ادامه به عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت میلگرد حرارتی خواهیم پرداخت.

میلگرد حرارتی

محاسبه قیمت میلگرد حرارتی

یکی مهم‌ترین موارد درباره این موضوع قیمت میلگردهای حرارتی است. به منظور محاسبه قیمت میلگرد حرارتی نیاز است تا به عوامل گوناگونی توجه داشته باشید. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند تاثیر خود را بر روی قیمت بگذارند. در واقع این پارامترها باید شناسایی شده و سپس بر اساس آن‌ها اقدام به خرید کرد. از مهم‌ترین عوامل می‌توانیم گزینه‌های زیر را نام ببریم:

  • کارخانه سازنده

بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت، کارخانه سازنده است. در ایران کارخانه‌های مختلفی وجود دارند که اقدام به تولید انواع میلگرد حرارتی کرده‌اند. برخی از کارخانه‌ها کیفیت بسیار بالایی را بر روی محصولات خود اعمال می‌کنند. در حال حاضر از برترین کارخانه‌های تولید کننده می‌توانیم به کارخانه ذوب آهن اصفهان اشاره داشته باشیم.

  • مواد اولیه

گزینه بعدی که به صورت غیرمستقیم تاثیر خود را اعمال می‌کند، مواد اولیه است. برخی از مواد اولیه مرغوبیت بالایی دارند. استفاده از این مواد اولیه منجر به کیفیت بالا نیز خواهد شد؛ پس می‌توانیم اینطور بیان کنیم که هر چقدر میلگرد تولید شده دارای کیفیت بهتری باشد، یعنی مواد اولیه آن نیز مرغوبیت بیشتری داشته و در نهایت باید منتظر قیمت بیشتر نیز باشید.

قیمت میلگرد حرارتی
  • ضخامت و قطر

میلگردهای حرارتی با توجه به کاربردی که دارند، می‌توانند ضخامت متفاوتی نیز داشته باشند. هر چقدر ضخامت و قطر این میلگردها بیشتر باشد، قیمت بیشتری نیز برای آن پرداخت خواهد شد. البته ضخامت‌های بیشتر می‌توانند مقاومت بالاتری را نیز با خود به همراه داشته باشند.

  • عوامل دیگر

در این روند عوامل دیگری نیز تاثیر خود را اعمال خواهند کرد که مستلزم توجه بالایی هستند. تعداد کارگران استفاده‌شده، حمل و نقل، نیروهای خط تولید و… در بین سایر پارامترها جای می‌گیرند. پس در یک نگاه کلی می‌توانیم اینطور بیان کنیم که تمامی متغیرهای ذکر شده در کنار هم جمع می‌شوند و با یکدیگر تاثیر خود را خواهند گذاشت. قبل از اقدام به خرید میلگرد حرارتی حتما از قیمت روز اطلاعات لازم را کسب کنید.


جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با میلگرد حرارتی آشنا کنیم. این میلگردها در مقایسه با نوع معمولی می‌توانند مزیت‌های بیشتری را از خود به اشتراک بگذارند. این میلگردها در برابر اثرات تغییرات دمایی کاملا ثابت و پایدار هستند و دچار انبساط و انقباض نمی‌شوند؛ نتیجه این امر استحکام بالای بتن خواهد بود. در روند اجرای این میلگردها نیاز است تا استانداردهای لازم را رعایت کرده و به تمام نکاتی که در آیین‌نامه آمده‌اند، توجه کافی را داشته باشید. همچنین عوامل متعددی وجود دارند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تاثیر خود را بر روی قیمت نهایی میلگردهای حرارتی خواهند گذاشت که در این مطلب تلاش کردیم ضمن معرفی هر کدام از آن‌ها، توضیحات مختصری را نیز به شما ارائه دهیم.
جهت خرید انواع محصولات فولادی و اطلاع از قیمت روز این محصولات، شما می‌توانید به راحتی به وبسایت فولادینو مراجعه کرده و علاوه بر سفارش محصول با کارشناسان این مجموعه نیز به گفت و گو بپردازید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021