200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

انواع روش‌های وصله میلگرد + نکات اجرایی

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

در صنعت ساختمان‌سازی به منظور اتصال میلگردها به یکدیگر، از وصله میلگرد بهره برده می‌شود. روش‌های مختلفی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان میلگردها را به یک دیگر متصل کرد. به غیر از روش‌های مختلف وصله، موارد گوناگون و عوامل مختلفی نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. قیمت و هزینه کوپلینگ میلگرد نمونه‌ای از این موارد به شمار می‌روند. همچنین در راستای این موضوع نیاز است تا به بررسی ضوابط آیین نامه‌ای بپردازیم که بسیار پر اهمیت هستند؛ از این رو این مطلب اختصاص داده شده تا این موارد به صورت کامل مورد بررسی و تشریح قرار بگیرند؛ پس تا انتهای این مبحث ما را همراهی کنید.

انواع وصله میلگرد (کوپلینگ میلگرد)

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، برای اتصال میلگردها در صنعت ساختمان‌سازی به یک دیگر از وصله میلگرد استفاده می‌شود. انواع کوپلینگ میلگرد وجود دارند که هر کدام از آن‌ها آیین نامه‌ها و قوانین خاص خودشان را دارند؛ به همین علت پیش از اجرا نیاز است تا تمامی این موارد مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه به صورت کامل این روش‌ها را برای شما شرح خواهیم داد. همراه ما باشید.

انواع وصله میلگرد

۱- وصله مکانیکی

اولین و به نوعی مطمئن‌ترین روش اتصالی که قصد معرفی آن را داریم، وصله مکانیکی است. این روش به وسیله رزوه‌کاری سر میلگرد‌ها با استفاده از ماشین تراشکاری انجام می‌شود. زمانی که قصد استفاده از این وصله را دارید، باید جوانب مختلفی را مورد بررسی قرار دهید که در بین آن‌ها نحوه اجرا و پیکربندی و ملزومات از باقی موارد اهمیت بالاتری دارند. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث خواهند شد استفاده از وصله میلگرد مکانیکی گسترش پیدا کند؛ از این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی اوقات شاهد کم بودن فاصله مقاطع با هم هستیم؛ ستون‌ها مثالی بارز این موضوع است که باید نیروی بسیار زیادی را تحمل کنند. در این شرایط بهترین گزینه بهره بردن از وصله مکانیکی است.
  • استفاده از وصله‌هایی که باعث افزایش طول مقطع می‌شوند، ممنوع است؛ در این شرایط می‌توان از وصله مکانیکی استفاده کرد.
وصله مکانیکی میلگرد

۲- وصله پوششی (تماسی و غیر تماسی) یا اورلب

از متداول‌ترین انواع وصله که می‌توانیم نام ببریم، وصله پوششی است. در این روش میلگرد‌ها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و به وسیله مفتول به یکدیگر وصل می‌شوند. اجرای این نوع از وصله‌ها به دو صورت تماسی و غیر تماسی امکانپذیر است. هر کدام از این روش‌ها با یک دیگر تفاوت‌هایی دارند. بدین صورت که در نوع تماسی مقطع‌هایی که به یک دیگر وصل شده‌اند، با هم در تماس هستند. در حالی که در نوع غیر تماسی به شکل دیگری است و برای اینکه در وصله حفره‌ای ایجاد نشود، از بتن بهره برده خواهد شد. اگر میلگردها دارای قطر بالایی باشند، استفاده از وصله پوششی طبق ضوابط موجود، کاملاً ممنوعیت دارد.

وصله پوششی میلگرد

وصله پوششی تماسی

همانطور که در بالا اشاره کردیم وصله پوششی دارای انواع مختلفی بوده که نوع تماسی نمونه‌ای از این موارد است. مقاطع وصل شده در میلگردها زمانی که با یک دیگر در تماس باشند، بدین معناست که از وصله پوششی تماسی استفاده شده است.

۳- وصله جوشی

وصله جوشی یکی از انواع وصله میلگرد به حساب می‌آید که با استفاده از حرارت و فشار انجام می‌شود و عملکرد آن بستگی به نحوه اجرا دارد. در صورتی که اجرای وصله جوشی در شرایط کاملا مناسب و همچنین کنترل کیفیت ویژه انجام شده باشد، در آن صورت می‌توانید شاهد این موضوع باشید که از نظر انتقال تنش کاملا کاربردی است.
اگر مقاطع موجود تا 19 میلی‌متر قطر داشته باشند، درجه حرارتی که تامین می‌شود باید 150 درجه سانتی‌گراد باشد. زمانی که طول مقاطع بیشتر از 22 میلی‌متر باشد، دمای مورد نیاز آن نیز افزایش پیدا کرده و به 260 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. برای اینکه دقت کافی در تعیین درجه جوش داشتید باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از کربن بهره ببرید.

وصله جوشی

۴- وصله اتکایی

از انواع کوپلینگ میلگرد می‌توانیم به وصله اتکایی اشاره کنیم. برای اتصال میلگردها در این روش از بست‌های مختلف به همراه پیچ استفاده می‌شود. اگر میلگردها تحت فشار زیادی قرار بگیرند، به منظور انتقال تنش می‌توان از وصله اتکایی بهره برد. پس می‌توانیم اینطور بیان کنیم که از این وصله‌ها تنها در صورتی استفاده می‌شود که بخواهیم آن را دور پیچ‌ها یا اعضایی ببندیم که همراه با خاموت هستند.


وصله میلگرد آجدار

وصله میلگرد آجدار در واقع نقاط اتصالی هستند که می‌توانید در این دسته از میلگردها مشاهده کنید. این وصله خود دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند و نیازمند رعایت ضوابط و قوانین گوناگونی هستند. زمانی که هر کدام از روش‌ها را برای استفاده انتخاب می‌کنید، باید استانداردهای روز دنیا را مورد بررسی قرار دهید. شاید از خودتان این سوال را بپرسید که چه فلسفه‌ای پشت تنوع در کوپلینگ میلگرد آجدار است.
فرآیند ساختمان سازی با به کارگیری حجم زیادی از بتن رو به جلو می‌رود. همین موضوع ممکن است محدودیت‌ها و پیچیدگی‌های زیادی را برای مهندسان و پیمانکاران ایجاد کند. همین محدودیت‌ها باعث می‌شوند تا مهندسان به منظور پیشبرد کارهای خود، روش‌های مختلفی را امتحان کرده تا به یک نتیجه مشخصی دست پیدا کنند. برای استفاده از هر کدام این روش‌ها نیاز است تا استانداردها و ضوابط آیین نامه در نظر گرفته شوند. وصله جوشی متداول‌ترین وصله برای میلگردهای آجدار است.


روش‌های وصله میلگرد

زمانی که می‌خواهید روش‌های کوپلینگ میلگرد را انتخاب کنید، باید پارامترهای مختلفی همچون عملکرد آن‌ها در برابر انواع نیروهای کششی و فشاری را مورد بررسی قرار دهید. زمانی که دو مقطع در صنعت ساختمان سازی با یک دیگر اتصال پیدا می‌کنند، باید از این قابلیت برخوردار باشند تا در برابر نیروهای وارد شده مقاومت بسیار بالایی را از خود به نمایش بگذارند. اجرای هر کدام از روش‌های وصله باید با نهایت دقت انجام بگیرد و کوچک‌ترین جزئیات نیز از قلم نیفتند.

وصله میلگرد

وصله میلگرد ستون

استفاده از سازه‌های بتن آرمه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، روز به روز در حال افزایش است. مقاومت بالا و همچنین مقرون به صرفه بودن دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند انتخاب سازه‌های بتن آرمه در اولویت قرار بگیرند. از مهم‌ترین اجزایی که این سازه‌ها به خود اختصاص داده‌اند، میلگردها هستند.
گاهی اوقات نیاز است تا انواع میلگردها در بخش‌های مختلف همچون ستون با یک دیگر اتصال برقرار کنند. در این صورت می‌توان از وصله میلگرد بهره برد. به منظور کوپلینگ میلگرد ستون روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده‌اند. رایج‌ترین روشی که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود، وصله پوششی بوده ولی در کنار آن روش‌های دیگری نیز همچون وصله اتکایی، مکانیکی و… نیز کاربرد دارند که در مطالب قبلی به صورت کامل به بررسی آن‌ها پرداختیم.

وصله میلگرد ستون

وصله میلگرد فونداسیون

در هنگام اجرای کوپلینگ میلگرد فونداسیون توجه به برخی از نکات و جزئیات در اولویت قرار می‌گیرند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

وصله میلگرد فونداسیون
  • هیچگونه قطع شدگی نباید حداقل تا فاصله یک متری از ستون مشاهده شود
  • اگر از وصله پوششی برای فونداسیون استفاده می‌شود، قطر میلگردهای موجود نباید بیشتر از 36 میلی‌متر تجاوز کند
  • تا آنجایی که امکانپذیر است، وصله‌ها نباید متمرکز شده در یک نقطه باشند
  • برای محدود کردن محل وصله می‌توان میلگرد را قطع کرد
  • وصله‌ای که در زیر ستون جای می‌گیرد، باید به دور از هر گونه تنشی باشد

موارد گفته شده از جمله مهم‌ترین نکاتی هستند که در رابطه با وصله‌های میلگرد در فونداسیون باید به آن‌ها توجه شود.

وصله میلگرد دیوار برشی

وصله میلگرد دیوار برشی نیز به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. قبل از اینکه هر کدام از این روش‌ها انتخاب شود، نیاز است تا یک سری از بررسی‌ها و محاسبه‌ها انجام شود. در نهایت با در نظر گرفتن شرایط موجود از بهترین نوع وصله بهره برده شود. در حال حاضر وصله‌های پوششی پرکاربردترین نوع وصله‌ها به حساب می‌آیند که به دو صورت تماسی و غیر تماسی قابل اجرا هستند. البته یک سری از محدودیت‌ها در اجرای وصله پوششی وجود دارد که قطر میلگرد بیشتر از 36 میلی‌متر نمونه‌ای از آن‌ها به شمار می‌آید.


محاسبه طول وصله میلگرد

یکی از سوالات اساسی که برای افراد به وجود می‌آید این بوده که چگونه می‌توان به محاسبه طول وصله پرداخت. در ابتدا باید بگوییم که برای محاسبه طول نیاز است تا شرایط سازه به صورت کامل در نظر گرفته شوند ولی اگر می‌خواهید به صورت تقریبی به آن دست پیدا کنید، استفاده از فرمول امکان پذیر خواهد بود. اگر مقدار تقریبی که به دست آوردید با فاصله نهایی زیاد بود، باید مجددا آن را اصلاح کنید ولی اگر عکس این قضیه رخ داد، باید در ابتدا از پرت شدن میلگرد جلوگیری کرده و سپس نسبت به اصلاح آن اقدام کنید. فرمولی که با کمک آن می‌توانید به محاسبه این طول بپردازید، به صورت زیر است:

فرمول محاسبه طول وصله میلگرد

 قیمت و هزینه وصله میلگرد

از دیگر موارد مهمی که در رابطه با وصله‌های میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار بوده، قیمت و هزینه آن‌ها است. قیمت و هزینه وصله میلگرد بستگی به پارامترهای مختلفی دارد. اصلی‌ترین این پارامترها، انتخاب روش وصله است. به عنوان مثال اجرای برخی از روش‌ها زمان‌بر بوده و یا متخصصان با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شوند؛ در این شرایط هزینه‌ای که نیروهای کار دریافت خواهند کرد نیز افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن تعداد جوش‌هایی که زده می‌شود، میزان گاز مصرفی، تعداد کارگران مورد استفاده و… به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی این روند مؤثر هستند.


ضوابط آیین نامه‌ای وصله میلگرد

یک سری از ضوابط آیین نامه‌ای وجود دارند که در زمان اجرای هر کدام از روش‌های کوپلینگ میلگرد باید در نظر گرفته شوند. بی‌توجهی به هر کدام از این ضوابط می‌تواند ایمنی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و در نهایت باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی شود. از مهم‌ترین ضوابط آیین‌ نامه‌ای که از مبحث نهم مقرات ملی ساختمان و آبا بداشته شده است، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. اگر میلگردها دارای قطر بالایی باشند، نباید از وصله پوششی که رایج‌ترین روش به حساب می‌آید استفاده کرد.
  2. برای قطعات کششی باید از وصله مکانیکی و یا جوش استفاده کرد.
  3. در صورتی که ضوابط لرزه‌ای حاکم باشند، تنها در صورتی می‌توان از وصله مکانیکی استفاده کرد که قاب‌های خمشی وجود داشته باشند.
  4. استفاده از قاب‌های خمشی در وصله تیپ یک دارای محدودیت‌هایی است؛ به عنوان مثال اگر تغییر شکل غیر ارتجاعی باشد، در آن صورت نمی‌توان از این مدل قاب‌ها بهره برد.
  5. اگر بارهای مختلفی همچون خستگی و دینامیکی وجود داشته باشند، در آن صورت در هنگامی که وصله مکانیکی انتخاب می‌شود، باید از در نظر گرفتن برخی موارد اجتناب شود؛ اثرات شیار و بریدگی در آرماتور نمونه‌ای از این موارد به شمار می‌روند.
  6. در انتخاب هر کدام از وصله‌ها باید به حداقل مقاومتی که می‌توانند در برابر نیروهای وارده از خود نشان دهند و به اشتراک بگذارند، توجه ویژه‌ای گردد.
  7. تا جایی که امکان‌پذیر خواهد بود نباید اجازه دهید که وصله و یا کوپلینگ میلگرد در یک نقطه خاص و در کنار یکدیگر متمرکز و جمع شوند.
اجرای وصله میلگرد

گزینه‌های ذکر شده تنها بخشی از ضوابط آیین نامه‌ای به شمار می‌روند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.


جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی اطلاعات کاملی در رابطه با وصله میلگرد بپردازیم. روش‌های مختلفی برای اجرای وصله یا کوپلینگ میلگرد وجود دارند که هر کدام در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند. در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی این روش‌ها بپردازیم و نکات مهمی که درباره هر یک وجود دارند را با شما به اشتراک بگذاریم.
علاوه بر آن وصله در مواردی همچون فونداسیون، ستون و دیوار برشی نیز بسیار پراهمیت بوده و دارای انواع خاص خود است. متداول‌ترین آن روش‌ها وصله پوششی بوده و می‌توان به دو صورت تماسی و غیر تماسی آن را به اجرا درآورد.
در ادامه شما را با نحوه محاسبه طول وصله‌ها آشنا کردیم که برای به دست آوردن نتیجه دلخواه و دقیق در نظر گرفتن شرایط سازه ضرورت دارد. سپس به بررسی پارامترهای تاثیرگذار بر روی قیمت و هزینه اجرای وصله یا کوپلینگ میلگرد پرداخته شد که در نظر گرفتن تمامی متغیرهای موجود از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در انتها نیز مهم‌ترین ضوابط آیین ‌نامه‌ای برای اجرای هر کدام از وصله‌های میلگرد را بیان کردیم که به منظور حفظ ایمنی لازم باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرند.
شما می‌توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت محصولات فولادی و همچنین خرید و سفارش تمامی محصولات بدون داشتن محدودیت در حجم سفارش، به وبسایت فولادینو مراجعه کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021