200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

علامت اختصاری 10 کارخانه برتر تولید کننده میلگرد

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 3 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

یکی از معضلات خریداران میلگرد، عدم توانایی آن‌ها در تشخیص کارخانه سازنده میلگرد است. متاسفانه بعضی از تامین‌کنندگان، میلگرد‌های متفرقه را به جای میلگرد‌های استاندارد کارخانه‌های معتبر می‌فروشند. یکی از راه‌های موثر برای تشخیص سازنده میلگرد، آشنایی با علائم اختصاری حک شده بر روی آن‌ها است. علائم اختصاری حک شده بر روی میلگرد‌ها، به نوعی شناسنامه میلگرد به شمار می‌آیند. این علائم شامل اعداد و حروف انگلیسی هستند که نشانگر اطلاعات مختلفی مانند روش تولید، کارخانه‌های تولید کننده، اندازه آج، قطر و نوع میلگرد می‌باشند. لازم به ذکر است که بسیاری از کارخانه‌های تولید کننده میلگرد، محصولات خود را به همراه کارت مشخصات عرضه می‌کنند. اما ممکن است در برخی از مواقع، محصولات دارای کارت شناسایی نبوده و تنها علائم حک شده بر روی میلگرد، راهنمای شما در خرید محصول مورد نظر و تشخیص میلگرد تقلبی از اصل باشد.

در این مقاله قصد داریم درباره علائم اختصاری میلگرد که شناخت و آشنایی با آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است صحبت کنیم و شما را با این نماد‌ها بیشتر آشنا کنیم. با فولادینو همراه باشید.

در نام‌‌‌گذاری میلگرد‌ها هر یک از حروف به چه معناست؟

همانطور که اشاره کردیم، علائم حک شده بر روی میلگرد، هر کدام بیانگر اطلاعات مشخص درباره خود میلگرد و یا کارخانه تولید کننده آن می‌باشند. برخی از کارخانه‌های تولید کننده این محصول مانند فولاد ایزدخواست، البرز تاکستان و یا پرند بر خلاف روش معمول سایر کارخانه‌ها عمل کرده و فاقد هرگونه علامت اختصاری هستند، البته باید اشاره کرد که کارخانه‌های معتبر همگی دارای علائم اختصاری هستند.

نوع میلگردحرف انگلیسی شاخصسایز آجاستاندارد روسی
میلگرد آجدار مارپیچJآج 340A2
میلگرد آجدار مارپیچLآج 350
میلگرد آجدار جناغیCآج 400A3
میلگرد آجدار جناغیHآج 420
میلگرد آجدار مرکبSآج 500A4
میلگرد آجدار مرکبFآج 520

پس از آشنایی با حروف مشخصه آج، با حرف آخر درج‌ شده بر روی میلگرد‌ها که بیانگر فرایند تولید میلگرد است آشنا خواهیم شد.

حرف انگلیسیفرایند تولید میلگرد
Tتولید شده به روش ترمکس (خنک‌ کاری)
Uتولید شده به روش آلیاژسازی
Aتولید شده به روش استاندارد درج شده در شناسنامه محصول

علائم اختصاری میلگرد‌ را چگونه بخوانیم؟

همانطور که در قسمت قبلی مطالعه کردید، دو حرف مربوط به نوع آج و روش تولید همیشه آخرین حروف مندرج بر روی میلگرد هستند؛ به طوری که حرف اول مشخص کننده نوع آج و سپس حرف مشخص‌کننده روش تولید بر روی محصول حک می‌شوند. قبل از این دو حرف، یک سری حروف اختصاری که حتی ممکن است بیش از یک حرف باشند بر روی میلگرد درج شده‌اند. این حروف برگرفته از نام کارخانه تولید کننده میلگرد می‌باشند. در بعضی از مواقع حروف CO که مخفف کلمه انگلیسی Company، به معنی شرکت است نیز پس از علامت اختصاری کارخانه‌ها می‌آید. 


علائم اختصاری برترین تولید‌‌ کننده‌های میلگرد در ایران

در این قسمت به معرفی علائم اختصاری برترین کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در کشور می‌پردازیم و اطلاعات مختصر و مفیدی درباره هر کدام از این کارخانه‌ها ارائه خواهیم داد.

میلگرد ذوب آهن

کارخانه ذوب آهن اصفهان، یکی از قدیمی ترین کارخانه‌‌های فولاد سازی در سطح کشور است که احداث آن در سال 1346، توسط مهندسین شوروی کلید خورد. از این کارخانه به عنوان اولین تولیدکننده میلگرد در کشور یاد می‌شود و محصولات آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. علامت اختصاری این کارخانه نا‌م آشنا ESCO است که روش تولید و نوع آج آن نیز بعد از حروف مربوط به نام کارخانه آورده شده است.

علائم اختصاری ذوب آهن

میلگرد نیشابور

میلگرد خراسان که با نام میلگرد نیشابور نیز در بازار شناخته می‌شود، یکی از با کیفیت‌ترین میلگرد‌های موجود در بازار به شمار می‌آید. این کارخانه در سال 1369 و در شمال غرب شهرستان نیشابور احداث شده است و علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی، محصولات خود را به کشورهای خارجی نیز صادر می‌کند. علامت اختصاری میلگرد کارخانه فولاد خراسان یا میلگرد نیشابور KSC-CO است که پس از آن سایز میلگرد آورده می‌شود.

علائم اختصاری نیشابور( خراسان)

میلگرد امیرکبیر

کارخانه فولاد امیرکبیر خزر در سال 1383 تاسیس و در سال 1385 با راه‌اندازی دو خط تولید میلگرد فعالیت خود را آغاز کرد. میلگرد امیرکبیر در انواع گرید‌های A2، A3 و A4 در اندازه‌های 8 تا 32 میلی‌متر توسط این کارخانه تولید می‌شود. علامت اختصاری میلگرد امیرکبیر AKS است که روش تولید و نوع آج نیز به ترتیب پس از آن دیده می‌شود.

علائم اختصاری امیرکبیر

میلگرد فایکو

شرکت فولاد البرز ایرانیان که با نام فایکو در بازار فولاد ایران شناخته می‌شود در سال 1393 و در نزدیکی شهر ساری فعالیت خود را آغاز کرد. ظرفیت تولید این کارخانه حدود 1.5 میلیون تن در سال است و در زمینه تولید محصولات فولادی دارای تنوع مناسبی می‌باشد. علامت اختصاری میلگرد این کارخانه FAICO است که هر حرف آن در بین یک آج از میلگرد حک شده و روش تولید و نوع آج آن نیز به‌صورت مجزا و با یک خط تیره بعد از نام کارخانه قرار داده شده است.

علائم اختصاری فایکو

میلگرد میانه

 کارخانه فولاد آذربایجان میانه در سال 1380 تاسیس و از جمله مراکز تولیدی تک محصولی می‌باشد که به صورت تخصصی تنها به تولید میلگردهای از سایز 10 تا 32 پرداخته است. روش شناسایی میلگرد میانه علامت اختصاری FF است که در مقابل هم حک شده است. دو حرف بعدی که با آج جدا شده‌اند نشان از نوع آج و روش تولید میلگرد دارد و پس از آن سایز میلگرد به عدد آورده شده است.

علائم اختصاری میانه

میلگرد آریا ذوب

کارخانه فولاد آریا ذوب در سال 1383 و با هدف تولید میلگرد A2، در دو سایز مختلف 16 و 20 فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه در ادامه با توجه به نیاز‌های بازار، اقدام به گسترش مجموعه و تجهیز کردن ماشین‌آلات خود نمود و امروزه با تولید انواع میلگرد ساده و آجدار در اندازه‌های مختلف در بازار ایران مطرح شده است. علامت اختصاری محصولات تولیدی این کارخانه ARIA است که منجر به شناسایی این محصول در بازار می‌شود.  

علائم اختصاری آریا ذوب

میلگرد ابهر

کارخانه فولاد سیادن ابهر از جمله کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در کشور است که در سال 1385 و در شهرستان ابهر تاسیس شد. این کارخانه دارای ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تنی می‌باشد و علامت اختصاری محصولات آن KFA می‌باشد.

علائم اختصاری ابهر

میلگرد آریان فولاد

شرکت آریان فولاد در سال 1385 و در شهرستان بوئین زهرا تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. میلگرد‌های این کارخانه از نوع آجدار بوده و در سایز‌های 10 الی 32 میلی‌متر تولید و در بازار موجود می‌باشند. علامت حک شده بر روی میلگرد‌های این کارخانه  AS است که نوع آج و روش تولید نیز بدون فاصله با نام کارخانه آورده شده است.

علائم اختصاری آریان فولاد

میلگرد روهینا

مجتمع فولاد روهینا جنوب در سال 1389، در شهرستان دزفول و در زمینی به مساحت حدودی 100 هکتار شروع به کار کرد. میلگردهای این کارخانه در دو نوع ساده و آجدار، در استاندارد‌های A1، A2، A3، A4 و در سایز‌های 8 تا 40 تولید و به بازار عرضه می‌شوند. علامت اختصاری که بر روی میلگرد‌های این کارخانه مشخص است ROUHINA بوده و نشانه اصل بودن این محصول می‌باشد. 

علائم اختصاری روهینا

میلگرد هیربد

شرکت صنایع فولاد هیربد از جمله کامل ترین و مجهزترین شرکت های فعال در زمینه تولید محصولات فولادی است که در سال 1391 و در شهرک صنعتی مامونیه واقع در شهرستان زرندیه استان مرکزی افتتاح شد. این مجموعه در سال حدود 2.5 میلیون تن محصولات مختلف را تولید می‌کند که سهم میلگرد از این مقدار حدود یک میلیون تن می‌باشد. علامت اختصاری میلگرد هیربد عبارت HIRBOD است که  روش تولید و نوع آج نیز بعد از نام کارخانه  و به فاصله یک آج مشخص گردیده است. عدد مربوط به سایز میلگرد نیز در آخر و پس از سایر حروف دیده می‌شود.

علائم اختصاری هیربد

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش بر این شد تا شما را با علائم اختصاری کارخانه‌های مختلف تولید کننده میلگرد آشنا کنیم. اهمیت آشنایی با این علائم زمانی دو چندان می‌شود که بعضی تولیدکنندگان فریب‌کار علائم اختصاری کارخانه‌های معروف را بر روی محصولات غیر استاندارد خود حک می‌کنند و اقدام به فریب خریدار می‌کنند. لازم به ذکر است که شناسایی این علائم به تنهایی کفایت نمی‌کند و خرید از مکان‌های معتبر نیز  به همان اندازه اهمیت دارد. جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط و همچنین خرید و سفارش انواع محصولات فولادی به وبسایت فولادینو مراجعه کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021