200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

پروفیل UPVC چیست؟

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 2 ماه پیش

12 دقیقه مطالعه

در گذشته استفاده از درب و پنجره‌های فلزی، چوبی و حتی چدنی بسیار رایج بود؛ اما به دلایل مختلف نمونه‌های قدیمی پاسخگوی نیازهای مردم نبودند. هدررفت انرژی، زنگ‌زدن و تخریب به علت قرارگرفتن در معرض هوا و رطوبت، وزن بالا، نصب و تعویض دشوار و … همه‌وهمه باعث شدند تا مردم به استفاده از درب و پنجره‌های جدید تمایل پیدا کنند. پروفیل UPVC اصلی‌ترین جز این محصولات پرکاربرد و منحصربه‌فرد است داشتن ویژگی‌هایی همچون انعطاف و شکل‌پذیری بالا، قیمت مناسب، مقاومت حرارتی و … سبب شده است تا این محصولات بیش‌ازپیش مورد توجه قرار بگیرند.

پروفیل UPVC چیست؟

 به‌طورکلی منظور از پروفیل به مقاطع روباز یا روبسته‌ای گفته می‌شود که دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند. پروفیل های UPVC نیز دسته‌ای از همین سازه‌های پرطرفدار است. 

UPVC یا به عبارت بهتر chloride polyvinyl Unplasticized یکی از مشتقات پرکاربردترین پلیمر جهان، یعنی پلی‌وینیل‌کلراید است. این دسته از پروفیل‌ها غالباً در ساخت درب و پنجره‌های دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته قابل‌توجه در خصوص این مواد عدم استفاده از ترکیبات روان‌کننده در ساختار آنها است. به عبارتی بهتر است بگوییم این مواد در برابر حرارت‌های نسبتاً بالا مقاوم بوده و ذوب نمی‌شوند!

پروفیل یو پی وی سی یا UPVC

جهت آشنایی بیشتر با قوطی پروفیل و انواع این محصول در بازار می‌توانید مقاله پروفیل چیست را مطالعه کنید.

تاریخچه  پروفیل UPVC

در گذشته برای ساخت قاب درب‌ها و پنجره‌ها از آلومینیوم، چوب و چدن استفاده می‌شد؛ اما ازآنجایی‌که این مواد علاوه بر سنگینی در برابر عوامل جوی نیز مقاوم نبودند پس از مدتی جای خویش را به پروفیل‌های پرکاربرد UPVC دادند. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به زمان ورود این پروفیل‌ها اشاره کنیم باید به دهه ۵۰ برگردیم. البته لازم به ذکر است که تا مدت‌ها پس از جهانی‌شدن فرمولاسیون تولید این محصول، کشور ما به علت نداشتن نیروی متخصص قادر به تولید آن نبود؛ اما طولی نکشید که با درک ویژگی‌ها و امکانات این تجهیزات کاربردی روند تولید آن در ایران نیز رونق گرفت.

تفاوت پروفیل PVC و UPVC 

 شباهت واژگان این دو ماده سبب شده است تا برخی از برخی آنها را یکی دانسته و حتی با هم اشتباه بگیرند؛ اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که حرف U آنها را از هم تمیز داده است! UPVC در حقیقت یکی از مشتقات PVC است با این تفاوت که به علت عدم حضور نرم‌کننده در ساختار، مقاومت بالاتری نسبت به حرارت و آتش دارد.

 از پی‌وی‌سی غالباً در سیستم آبرسانی اماکن شخصی یا عمومی استفاده می‌شود. به عبارت بهتر این محصول پلیمری با داشتن قابلیت‌های بهتر و قیمت مناسب‌تر جایگزین خوبی برای لوله‌ها و اتصالات آلومینیومی و مسی است.

 پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی معمولاً در محصولات مورداستفاده در فضای باز کاربرد دارند. این مواد به علت داشتن مقاومت حرارتی بالا، عدم واکنش با مواد شیمیایی و خورنده، مقاومت در برابر عوامل جوی و … در ساخت تجهیزاتی همچون لوله‌های انتقال فاضلاب، درب و پنجره‌های دوجداره و… مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پنجره UPVC چیست؟

 این روزها کمتر کسی نسبت به پنجره‌های یوپی‌وی‌سی بی‌اطلاع است. این تجهیزات پرکاربرد حاصل فرایندی هستند که طی آن محصولی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تولید می‌شود. مقاومت حرارتی، قیمت مناسب، عدم واکنش با سایر مواد و عوامل جوی از جمله ویژگی‌های بارز این محصولات هستند.

پنجره UPVC

 ترکیب پروفیل UPVC با دو لایه شیشه فشرده و نشکن سبب شده است تا درب و پنجره‌های حاصل از آن، از ورود و خروج صدا و هدررفت انرژی تا حد زیادی جلوگیری کند. از همه مهم‌تر عدم حضور ترکیبات مضر و سمی همچون سرب در ساختار پروفیل درب و پنجره و همچنین قابلیت بازیافت این پنجره‌ها سبب شده است تا به آنها لقب دوستدار محیط‌زیست اعطا شود.

ویژگی مشخصات و استانداردهای UPVC

 همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم پروفیل UPVC نسبت به تجهیزات فلزی، چوبی و چدنی قدیمی از جهات مختلفی برتری دارد. علاوه‌برآن استفاده از ترکیبات مختلفی همچون تثبیت‌کننده‌ها، پرکننده‌ها، مواد ضد اشتعال و… سبب شده است تا این محصولات پلیمری دارای ویژگی‌هایی همچون انعطاف‌پذیری بالا، سختی، مقاوم به حرارت و تغییر رنگ، سطح صاف و صیقلی و… باشند.

 تولید پروفیل یو پی وی سی مطابق استانداردهای داخلی و خارجی صورت می‌گیرد. بهترین نوع این محصولات حاصل تولید بر اساس استاندارد رال آلمان است. اخذ این گواهینامه منوط به همگام‌سازی تولید محصول مطابق استانداردهای KFP خواهد بود. رسیدن به کیفیت RAL GZ 716-1 مستلزم انجام آزمایش‌های گوناگون به کمک دستگاه‌های مختلف است. البته در حال حاضر استاندارد تولید این پروفیل‌ها در ایران استاندارد ۶۸۴۰ بوده که همان نسخه ترجمه شده استاندارد راک آلمان و اروپا است.

نحوه تولید پروفیل UPVC

 تولید پروفیل‌های UPVC در چند مرحله مجزا و به کمک دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

۱) مرحله اول ترکیب مواد اولیه

 در این مرحله تمامی مواد اولیه شامل پودر سفید UPVC به همراه تثبیت‌کننده، اصلاح‌کننده، رنگدانه، روان‌کننده و پرکننده توسط دستگاه‌های مخصوص حرارت دیده و کاملاً ترکیب می‌شوند. ترکیب حاصل به مدت ۲۴ ساعت در مخازن مخصوص نگهداری شده تا علاوه بر هم‌دما شدن با محیط، الکتریسیته ساکن آن از بین برود.

۲) مرحله دوم اکستروژن

 ترکیب آماده شده در ادامه از طریق قیف تغذیه به دستگاه اکسترودر وارد می‌شود دستگاه اکسترودر شامل دو بخش تزریق و قالب‌گیری است. در بخش اول ترکیب وارد شده به دستگاه توسط چرخ‌دنده‌ها به ماده خمیری تبدیل شده و تحت حرارت معین المنت‌ها قرار می‌گیرد. حرکت دورانی چرخ‌دنده‌ها مذاب پلیمری حاصل را به سمت لوله داغ انتقال می‌دهد.

۳) مرحله سوم قالب‌گیری

 این مرحله نیز در بخش دوم دستگاه اکسترودر انجام می‌شود؛ بدین صورت که مذاب پلیمری با عبور از لوله دای به قالب‌های معین پروفیل UPVC تزریق و شکل‌دهی خواهد شد.

۴) خنک‌سازی و تثبیت پروفیل

 در این مرحله پروفیل‌های قالب گرفته شده به دستگاه کالیبراتور وارد می‌شود تا در آنجا در معرض حمام آب خنک قرار بگیرند. با این کار حرارت پروفیل‌ها از بین رفته و سفت می‌شوند.

۵) درج اطلاعات مربوط

 پس از گرفته‌شدن آب اضافی از محصول نهایی، تمامی اطلاعات مربوط به آن از جمله برند، زمان تولید و… توسط پرینترهای لیزری روی بدنه محصول درج شده تا برای بسته‌بندی آماده شوند.

انواع پروفیل UPVC

 پیش از خرید و به‌کارگیری این پروفیل‌ها باید انواع مختلف آنها و کاربرد هر یک را بشناسید. دسته‌بندی این محصولات معمولاً بر اساس سطح مقطع انجام می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

پروفیل فریم

 این دسته از پروفیل‌های UPVC به‌عنوان قاب درب‌ها و پنجره‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. ابعاد سطح مقطع این محصولات معمولاً ۶ و ۷ سانتی‌متری است؛ اما در برخی از شرکت‌ها پروفیل‌هایی با ابعاد سطح مقطع ۵ و ۸ سانتی‌متری نیز تولید می‌شود که البته مربوط به کاربردهای خاص است. لازم به ذکر است که پروفیل‌های فریم نیز بسته به نوع کارایی که دارند دارای سه دسته‌بندی کشویی، نوسازی و بازسازی هستند.

انواع پروفیل UPVC

پروفیل میانی (مولیون)

 این نوع از پروفیل UPVC به شکل T تولید می‌شود و باتوجه‌به فرم برش به‌عنوان تقسیم‌کننده پنجره مورداستفاده قرار می‌گیرد.دسته بندی این محصول شامل موارد زیر است:

 مولیون سری ۶۰ و ۷۰:

 این محصولات مکمل پروفیل‌های فریم ۶ و ۷ سانتی‌متری هستند و معمولاً با هم استفاده می‌شوند.

مولیون متحرک:

 این پروفیل به بخش بازشو و متحرک پنجره پیچ شده به همراه با آن حرکت می‌کند.

مولیون کتیبه کشویی:

 ساختار این مولیون‌ها نسبت به سایر مدل‌ها متفاوت است و از آن با عنوان تقسیم‌کننده افقی پنجره یاد می‌شود.

پروفیل بازشو (ساش)

 از این پروفیل به‌عنوان بخش بازشو پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود. شکل فیزیکی آن شبیه S است و شامل سه نوع پروفیل بازشو درب، پروفیل بازشو پنجره و پروفیل بازشو کشویی است که از نظر کاربرد و ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند.

کاربردهای پروفیل UPVC 

 ویژگی انعطاف و شکل‌پذیری بی‌نظیر سازه‌های پلاستیکی UPVC سبب شده است تا گستره کاربری این محصولات بسیار گسترده باشد. از جمله مهم‌ترین موارد استفاده از پروفیل‌های UPVC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بیشتر نسبت به نمونه‌های قدیمی سبب شده است تا سازه‌های یو پی وی سی جایگزین مناسبی برای سازه‌های فلزی و چوبی باشند. البته قابلیت نصب و تعویض آسان نیز از جمله ویژگی‌هایی است که زمینه کاربری این محصول را گسترده‌تر می‌کند.
  • عدم واکنش‌پذیری UPVC باعث می‌شود تا کاربرد گسترده‌ای در تولید لوله‌ها و اتصالات انتقال فاضلاب و پساب‌های گوناگون داشته باشد.
  • پنجره‌های یو پی وی سی برجسته‌ترین کاربرد این پروفیل‌ها هستند. چرا که علاوه بر ویژگی‌های مذکور، این محصول می‌تواند نقش یک عایق را به‌خوبی بازی کند.
کاربردهای پروفیل UPVC 

لیست تولیدکنندگان پروفیل UPVC در ایران

 پروفیل‌های یو پی وی سی این روزها سهم عمده‌ای از خرید و فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ به همین خاطر برندها و شرکت‌های مختلفی به تولید این محصول پرکاربرد مشغول هستند. در ادامه لیستی از تولیدکنندگان این محصول در ایران را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

  • ویستابست 
  • هافمن
  •  وینتک
  •  سیندژ 
  • بوتیا 
  • واناوین
  •  ای بی آی
  • تاروس 
  • ایده‌آل 
  • ماژول

قیمت پروفیل UPVC

 قیمت پروفیل‌های UPVC وابسته به موارد زیادی است. ویژگی‌ها و نوع محصول، مشخصات فنی، کیفیت ساخت و… از جمله عوامل موثر در قیمت این محصولات به شمار می‌روند. نکته حائز اهمیت در خصوص، انتخاب نوع مناسب با کاربری موردنظر است؛ بنابراین اگر در این زمینه تخصص و مهارت کافی ندارید حتماً از یک فرد مطلع و آگاه کمک بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از وبسایت فولادینو از قیمت پروفیل امروز اطلاع پیدا کرده و برای خرید انواع قوطی نیز از طریق مسیرهای ارتباطی مشخص شده در سایت اقدام کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021