200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

پروفیل شیاردار یا مهندسی چیست؟ هر آنچه که لازم است درباره این محصول بدانید

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 3 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

شاید اولین سوالی که در مورد پروفیل شیاردار مهندسی یا پروفیل شیاردار صنعتی، مطرح شود این باشد که اصولاً پروفیل چیست؟ پروفیل در ساده‌ترین تعریف، سطح مقطع یک قطعه است. در واقع اگر یک لوله یا یک طبقه از ساختمان یا یک جاده را از طول آن برش بزنیم و از نمای روبه‌رو به بخش برش خورده نگاه کنیم، پروفیل آن لوله یا ساختمان یا جاده را مشاهده کرده‌ایم؛ بنابراین پروفیل‌ها برش‌هایی از طول یک شیء هستند. پروفیل‌های مهندسی می‌توانند سطح مقطع‌هایی به شکل دایره، مربع، مستطیل، چند ضلعی و … داشته باشند. در ادامه با پروفیل مهندسی یا شیاردار بیشتر آشنا خواهید شد.

تعریف پروفیل شیاردار یا پروفیل مهندسی

حال که با مفهوم پروفیل آشنا شدیم، بهتر است به تعریف پروفیل شیاردار بپردازیم. پروفیل‌های شیاردار دسته‌ای از پروفیل‌های مهندسی هستند که در سطح مقطع آن‌ها شیارهایی طراحی شده است که اتصال این پروفیل‌ها به یکدیگر یا اتصال آن‌ها با سایر قطعات مهندسی را با سهولت بیشتری امکان‌پذیر می‌سازد. از مهم‌ترین مزایای پروفیل‌های شیاردار این است که برای اتصال آن‌ها به قطعات دیگر، نیازی به استفاده از روش‌هایی نظیر جوش، پرچ و سوراخ‌کاری و … نیست و تنها با در اختیار داشتن این پروفیل‌ها و اتصالات مورد نیاز آن‌ها، می‌توان به راحتی اتصالات این قطعات را صورت داد.


جنس و وزن پروفیل شیاردار مهندسی

از آن جایی که از پروفیل‌های شیاردار مهندسی در ساخت استراکچرها یا سازه‌های با مقاومت و استحکام بالا و نیز وزن نسبتاً کم بهره‌گیری می‌شود، جنس این پروفیل‌ها می‌بایست از ماده‌ای انتخاب شود که دو خصوصیت مهم ذکر شده را داشته باشد. آلومینیوم ماده‌ای است که به دلیل کیفیت و استحکام مطلوب و نیز وزن مناسب، گزینه خوبی برای ساخت پروفیل‌های شیاردار مهندسی به شمار می‌آید. البته بهتر است در این بخش این مسئله را خاطرنشان کنیم که از پروفیل‌های شیاردار در کاربردهایی که نیاز به پروفیل‌های با وزن سنگین‌تر است، نیز استفاده می‌شود. در چنین مواقعی از درصد بیشتری از عنصر آلومینیوم در فرآیند ساخت پروفیل بهره‌گیری می‌شود تا استحکام و کارایی مورد نیاز از قطعه به خوبی حاصل شود.


کاربرد پروفیل‌های مهندسی

پروفیل‌های شیاردار مهندسی در انواع صنایع عمرانی و کارگاه‌های تولید قطعات مهندسی و صنعتی و … کاربرد دارند. از این پروفیل‌ها در ساخت ستون‌ها و اجزای پی و فونداسیون و سایر اجزای باربر و غیر باربر ساختمان‌ها نظیر درب و پنجره بهره‌گیری می‌شود. علاوه بر صنایع عمرانی و ساختمان سازی، از پروفیل‌های شیاردار در انواع صنایع ساخت قطعات مهندسی نظیر انواع قالب‌های صنعتی مورد نیاز در ساخت دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی، دستگاه‌های CNC و نیز در ساخت قفسه‌بندی کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف و همچنین در مصارف خانگی به منظور ساخت میز کار و … به‌کارگیری می‌شود. استفاده از انواع پروفیل شیاردار در تولید اکسسوری های مورد نیاز در دکوراسیون داخلی ساختمان‌های مسکونی و اداری و … بسیار مرسوم است. این قطعات بسیار ویژه و کاربردی، علاوه بر تأمین مقاومت و کیفیت مناسب برای سازه‌های قابل تولید، در انرژی و زمان مورد نیاز برای ساخت انواع دستگاه‌ها و قطعات مهندسی نیز صرفه‌جویی به عمل می‌آورند.

کاربرد پروفیل شیاردار

انواع پروفیل شیاردار

پروفیل شیاردار مهندسی یا پروفیل شیاردار صنعتی به طور کلی در دو نوع یا به عبارت صحیح‌تر در دو دسته طبقه‌بندی می‌شود. دسته اول، پروفیل شیاردار سبک است و دسته دوم، پروفیل شیاردار سنگین را شامل می‌شود.
همانطور که از نام این دو دسته مشخص است، تفاوت آن‌ها در وزن پروفیل‌های تولید شده است. معمولا برای تولید پروفیل‌های شیاردار، از فرآیند اکستروژن آلومینیوم استفاده می‌شود. در این مرحله وزن نهایی پروفیل متناسب با کاربرد قابل انتظار از آن تعیین می‌شود؛ بنابراین صاحبان صنایع مختلف قبل از سفارش تولید یا خرید پروفیل شیاردار، ابتدا می‌بایست کاربرد مد نظر خود را به اطلاع کارشناسان مجموعه فروش قرار دهند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره‌های تخصصی، خریدی مطلوب و مقرون‌به‌صرفه را تجربه نمایند.
در رابطه با انواع پروفیل شیاردار مسئله دیگری که مطرح می‌شود، نحوه نام‌گذاری این قطعات است. بنا بر اندازه طول و عرض مقطع این پروفیل‌ها، می‌توان آن‌ها را نام‌گذاری کرد. به طور مثال، پروفیل شیاردار 20-20 دارای سطح مقطع مربعی و با طول و عرض 20 سانتی‌متر می‌باشند. بر همین اساس پروفیل‌های شیاردار دیگری نظیر پروفیل‌های 45-90، 20-40، 30-30، 15-120 و … نام‌گذاری می‌شوند و متناسب با نیاز کارفرما تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند.

انواع پروفیل شیاردار

قطعات و اتصالات پروفیل‌های شیاردار مهندسی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اتصالات در پروفیل‌های شیاردار برخلاف سایر پروفیل‌ها، بدون نیاز به جوشکاری و سوراخ‌کاری و … صورت می‌پذیرد. حال ببینیم جزئیات اتصالات در این قطعات مهندسی کارا و پربازده چگونه است. شیارهای به کار رفته در پروفیل‌های شیاردار عامل اصلی متصل‌کننده قطعات به یکدیگر می‌باشد. البته قطعات دیگری نیز می‌بایست در کنار این پروفیل‌ها برای برقراری یک اتصال مقاوم و مطلوب قرار داده شوند.

اتصالات پروفیل شیاردار

از اتصالات کاربردی برای پروفیل شیاردار می‌توان به قطعات زیر اشاره کرد:

  • براکت نبشی کنج
  • نبشی اکسترود
  • پیچ و مهره
  • پیچ آلن
  • و …

پیچ و مهره در پروفیل شیاردار

مهره‌های مورد نیاز در اتصال پروفیل‌های شیاردار، مهره‌های تی شکل (T-slot Nut) هستند که به مهره چکشی نیز مصطلح می‌باشند. این مهره‌ها، هنگام اجرای اتصالات، درون شیارهای پروفیل وارد می‌شوند و سپس توسط یک پیچ در جای خود محکم و تثبیت می‌شوند.

پیچ و مهره در پروفیل شیاردار

نکات مهم در تهیه مهره‌های مورد نیاز برای اتصالات پروفیل شیاردار

نکته مهم در زمینه تهیه اتصالات برای اتصال پروفیل‌های شیاردار با قطعات دیگر، این است که هر شیار دارای سایز و اندازه مشخصی است که با عبارت اسلات (slot) بیان می‌شود. اسلات در واقع همان اندازه دهانه شیار پروفیل است. مثل شیار با اسلات 8 یا اسلات 6 و … .
پیچ و مهره‌های مناسب برای این شیارها نیز در اندازه‌های متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند و نکته حائز اهمیت این است که برای حصول نتیجه مطلوب در ایجاد اتصال بین پروفیل‌ها و سایر قطعات، می‌بایست حتماً و حتماً از پیچ و مهره‌های هم اندازه و متناسب با شیارهای پروفیل بهره‌گیری کرد. علاوه بر توجه به تناسب بین اندازه مهره و شیار پروفیل، می‌بایست به نحوه ورود مهره به درون شیار نیز توجه نمود. برخی از مهره‌ها از انتهای پروفیل به شیار آن وارد می‌شوند و برخی نیز از هر دو بخش ابتدایی و انتهایی قابلیت ورود و اتصال دارند.
توجه به این نکته در مواقعی خود را نشان می‌دهد که به دلایل مختلف، نیاز به کاهش یا افزایش طول سازه باشد. در چنین مواقعی اگر اتصالات استفاده شده در سازه از نوع مهره‌ای باشد که تنها از بخش انتهایی شیار قابلیت ورود و سفت شدن را دارد، آنگاه برای افزایش یا کاهش طول سازه می‌بایست بسیاری از قطعات کاملاً از هم جدا شوند تا بتوان تغییرات مورد نظر را مجدداً اعمال کرد؛ اما اگر از همان ابتدا احتمال ایجاد تغییرات در استراکچر وجود داشته باشد و بر این اساس مهره‌هایی که از هر دو طرف قابلیت ورود و اتصال به شیار را دارند تهیه و استفاده گردد، آنگاه در مواقع این‌چنینی، نیازی به صرف انرژی و زمان زیاد به جداسازی قطعات قالب نخواهد بود و می‌توان از هر بخشی که نیاز است، کار اعمال تغییرات را انجام داد.

اتصالات نبشی در پروفیل شیاردار

براکت نبشی و نبشی اکسترود از نبشی‌های مهم در اتصالات پروفیل‌های شیاردار هستند. این قطعات تنوع زیادی دارند و بر حسب نیاز صنایع مختلف، می‌توان از هر یک از انواع این قطعات نظیر براکت نبشی 90 درجه، براکت نبشی دوبل، براکت نبشی 45 درجه و نبشی T، X و L و نیز انواع براکت نبشی داخلی و نبشی اکسترود آلومینیومی ساده برای اتصالات مهندسی با پروفیل شیاردار بهره‌گیری نمود. برخی از این اتصالات نظیر نبشی 90 درجه داخلی، یک اتصال مخفی را ایجاد می‌کند که می‌تواند علاوه بر تأمین استحکام مطلوب برای سازه، زیبایی ظاهری آن را نیز ارتقا بخشد. همچنین نبشی‌های T، X و L قابلیت اتصال توسط دو پیچ را دارند و ازاین‌رو می‌توانند استحکام قابل ملاحظه‌ای را فراهم نمایند.
در رابطه با دیگر قطعات جانبی مورد استفاده در پروفیل شیاردار می‌توان از قطعات زیر نام برد:

دستگیره و پایه

از متعلقاتی نظیر دستگیره و پایه، در مواقعی که قطعه مهندسی ساخته شده توسط پروفیل شیاردار نیاز به جابه‌جا شدن دارد، می‌توان استفاده کرد.

درپوش و کاور زهبند

درپوش و زهبند نیز علاوه بر زیبایی بخشی به ظاهر سازه مورد نظر، موجب می‌شود تا گرد و خاک و آلودگی‌های ریز و درشت به داخل سازه حاصل از اتصال پروفیل‌های شیاردار، وارد نشوند.


قیمت پروفیل‌های شیاردار

قیمت پروفیل شیاردار موضوعی است که تعیین آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جنس، سطح مقطع، وزن و طول پروفیل گرفته تا هزینه‌های جاری مربوط به خط تولید این قطعات که در شرایط اقتصادی ناپایدار جامعه می‌تواند دستخوش تغییرات و فراز و فرودهای بسیار شود. همگی این عوامل می‌توانند در قیمت نهایی پروفیل شیاردار مؤثر باشند.

پروفیل شیاردار

کارشناسان فروش مجموعه‌ی بزرگ فولاژ در تلاشند تا با ارائه‌ی مشاوره‌های تخصصی در حوزه‌ی انتخاب و خرید مناسب‌ترین ورق‌های پروفیل شیاردار، به متقاضیان گرامی در انجام خریدی بهینه، اقتصادی و راضی‌کننده کمک کنند.


خرید پروفیل شیاردار

هنگامی که تصمیم به خرید پروفیل شیاردار مهندسی می‌گیرید ابتدا می‌بایست محاسبات دقیقی از سازه مد نظر خود جهت ساخت، انجام دهید تا بتوانید برآورد صحیحی از تعداد، اندازه و ابعاد پروفیل‌های مورد نیاز خود داشته باشید. علاوه بر پروفیل شیاردار، می‌بایست اتصالات لازم جهت ساخت قالب یا سازه‌های مد نظر خود را نیز تهیه نمایید. در این رابطه دقت و توجه کافی را به خرج دهید تا تناسب بین پروفیل‌ها و اتصالات و متعلقات جانبی خریداری شده، صورت پذیرد و روند ساخت سازه مد نظرتان به خوبی و در کوتاه‌ترین زمان طی شود.


جمع‌بندی

در این مقاله تلاش بر این شد تا شما را با پروفیل شیاردار یا مهندسی بیشتر آشنا کنیم و توضیحات مختصر و مفیدی را خدمت شما ارائه دهیم. شما می‌توانید جهت سفارش انواع محصولات فولادی و همچنین اطلاع از قیمت روز به وبسایت فولادینو مراجعه کنید و از خدمات ارائه شده توسط این سایت، استفاده کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021