200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

توری مرغی چیست و چه کاربردهایی در ساختمان و غیر ساختمان دارد؟

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

توری مرغی از جمله محصولاتی است که نسبت به گذشته کاربردهای متفاوتی پیدا کرده است و امروزه در موارد مختلف از این محصول استفاده می‌شود. در این مقاله علاوه بر پاسخ به سؤال توری مرغی چیست، به بررسی انواع و کاربردهای این محصول نیز می‌پردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

توری مرغی چیست؟

توری مرغی یا همان سیم مرغی، یک حصار همه کاره است که در سراسر جهان مورد استفاده و در دسترس است. این نوع توری در اشکال مختلف و از سیم سخت با سوراخ کوچک تا توری انعطاف پذیر با سوراخ بزرگ در کارخانه و یا در کارگاه‌های کوچک تولید می‌شود. ابتدا از این محصول صنعتی برای نگهداری حیوانات در یک منطقه خاص استفاده می‌شد؛ اما با گذشت زمان روز به روز مزیت‌ها و کاربرد‌‌های آن برای همگان آشکار شد و امروزه شاهد هستیم در حوزه‌‌های ساختمانی و دیگر حوزه‌‌های صنعتی نیز کاربرد دارد و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر و جهت پاسخ به سوال توری مرغی چیست می‌توان گفت که سیم مرغی یا توری مرغی یک توری فلزی گالوانیزه است که در برابر آب و هوا مقاوم است.


انواع توری مرغی

توری مرغی در گیج‌‌های مختلفی عرضه می‌شود. گیج‌ها ضخامت سیم هستند نه اندازه سوراخ. هر چه گیج بالاتر باشد، سیم نازکتر است. به عنوان مثال، سیم گیج ۱۹ می‌تواند تقریباً ۱ میلی‌متر ضخامت داشته باشد. از طرف دیگر سیم ۲۲ گاج تقریباً ۰.۷ میلی‌متر ضخامت دارد. در حال حاضر تولیدکنندگان انواع مختلفی از این محصول را در ظرفیت‌‌های مختلف تولید می‌کنند که هر کدام از این توری‌ها در مکان‌‌های خاصی کاربرد دارند و بهتر است قبل از خرید با انواع مختلف آن آشنا شوید تا دچار اشتباه نشوید.

توری مرغی پلاستیکی

متداول‌ترین نوع توری مرغی در بازار عبارت است از:

  • توری پلاستیکی
  • توری گالوانیزه سرد
  • توری گالوانیزه گرم

تفاوت‌‌های زیادی بین این سه توری وجود دارد .برای مثال، توری مرغی گالوانیزه گرم کیفیت بهتری نسبت به توری گالوانیزه سرد دارد، همچنین وزن توری گالوانیزه گرم نیز بیشتر از توری گالوانیزه سرد است؛ بنابراین استحکام بیشتری نیز دارد و شما می‌توانید برای کارهای ساختمانی از آن‌ها استفاده کنید. توری‌‌های گالوانیزه مقاومت خوبی در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارند و می‌توانند به خوبی در برابر شرایط گوناگون بدون خوردگی باقی بمانند. اکثر افراد در مناطق شمالی کشور از توری‌‌های گالوانیزه گرم استفاده می‌کنند زیرا با شرایط این منطقه به خوبی سازگار است و برای سال‌‌های طولانی دچار خوردگی نمی‌شود. سرعت عمل استفاده از توری مرغی گالوانیزه گرم و سرد نیز بیشتر است و شما می‌توانید به خوبی در هر شرایطی از آن‌ها استفاده کنید. وزن کم آن‌ها باعث شده تا بتوانید به راحتی آن‌ها را به مکان‌‌های دور و نزدیک حمل و جابجا کنید.

 نوع دیگری از توری مرغی در بازار وجود دارد که با نام توری فرنگی شناخته می‌شود و این نوع محصول نیز کاربرد خوبی در صنعت ساختمان‌سازی دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

توری فرنگی

توری فرنگی نوع دیگری از توری مرغی است که معمولاً از مفتول گالوانیزه و با کیفیت بسیار بالا ساخته می‌شود. دلیل محبوبیت توری فرنگی این است که در مقایسه با توری مرغی معمولی مقاوم‌تر است و کیفیت خوبی دارد. گفته می‌شود توری فرنگی به خوبی می‌تواند شرایط محیطی سخت مانند رطوبت و خشکی را تحمل کند و از همه مهمتر کاملاً ضد زنگ است و استحکام بالایی دارد. توری فرنگی را می‌توان با محصولات مختلف پوشش داد. مفتول گالوانیزه استفاده‌شده برای تولید توری فرنگی معمولاً در کارخانه برای محافظت در برابر شرایط جوی مختلف و نیز در برابر خوردگی، با روی پوشش داده می‌شود.


کاربردهای توری مرغی چیست؟

کاربرد توری مرغی با توجه به جنس، کیفیت و نیز اندازه سوراخ‌ها متفاوت است. اندازه مش (اندازه سوراخ) این نوع توری‌ها متفاوت است و معمولاً اندازه بسیار بزرگ آن در سایز ۲۲ میلیمتر تا بسیار کوچک در سایز ۵ میلیمتر به بازار عرضه می‌شود. اینکه چه اندازه‌ای و چه نوع توری‌ای را انتخاب کنید، به نوع فعالیتی که می‌خواهید در داخل یا خارج از یک منطقه انجام دهید بستگی دارد. به عنوان مثال، شبکه سیمی‌ برای گچ‌کاری، سیمان‌کاری دیوار و یا سیمان‌کاری دور ستون باید تقریباً ۵ میلیمتر باشد. توری مرغی در عرض‌‌های مختلف تولید می‌شود که توری ۱ متری محبوب‌ترین عرض است و پیدا کردن آن بسیار آسان است. این نوع توری‌ها معمولاً در عرض ۰.۹ متر یا ۱.۲ متر نیز در بازار پیدا می‌شوند که البته می‌توان آن را به عرض مورد نیاز کاهش داد.

انواع توری مرغی

مهمترین کاربردهای توری مرغی عبارت است از:

  • حصارکشی برای مراقبت از انواع حیوانات و پرندگان
  • حصارکشی برای مراقبت از انواع مختلف گیاهان
  • قابل استفاده برای سیمان‌کاری دیوار و ستون
  • قابل استفاده برای سیمان‌کاری و یا گچ‌کاری سقف
  • قابل استفاده برای سرامیک‌کاری ساختمان
  • قابل استفاده برای زیرسازی کاشی
  • قابل استفاده برای حصار کشی پروژه‌‌های عمرانی

شما می‌توانید از ترک‌‌های موجود در ساختمان‌ها نیز به کمک توری جلوگیری کنید. ترک‌ها به دلایل متعددی مانند اثر تغییرات فصلی، ترک‌‌های انقباضی، شیوه‌‌های ضعیف ساخت و ساز و غیره ایجاد می‌شوند. توری مرغی برای جلوگیری از ایجاد ترک در گچ به دلایلی از این قبیل تهیه می‌شود. معمولاً مش‌‌هایی مانند توری مرغی در جایی ارائه می‌شود که دو ماده مختلف به هم می‌رسند. مثلاً آجر و بتن یا بلوک و بتن. مواد مختلف دارای چگالی متفاوتی هستند و به همین دلیل رفتار بتن و بلوک یا آجر در طول تغییرات حرارتی با یکدیگر متفاوت است که منجر به ایجاد ترک در محل اتصال می‌شود. بنابراین برای به حداقل رساندن یا از بین بردن ایجاد ترک در محل اتصال، توری مرغی در نظر گرفته شده است. پس از جایگذاری توری، یک پوشش گچ بر روی ساختار اعمال می‌شود. در ادامه با کاربردی توری مرغی در موارد مختلف آشنا می‌شوید.

۱- کاربرد توری مرغی در ساختمان

شکل شش ضلعی توری مرغی از ایجاد تنش‌‌های داخلی جلوگیری می‌کند و کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد. این نوع توری به دلیل ساختار انعطاف‌پذیری که دارد برای نصب روی سطوح منحنی و زاویه‌دار مناسب است. از دیگر مزایای آن می‌توان به بهبود مقاومت در برابر خوردگی، پیچ‌خوردگی و عدم خطر آسیب در کار اشاره کرد. توری مرغی با توجه به خواص فیزیکی و مکانیکی خاص خود برای گچ‌کاری در ساخت و ساز، عایق رطوبتی، تسطیح کف و نما کاملاً مناسب است.

کاربرد توری مرغی در ساختمان

۲- کاربرد توری مرغی در گچ‌کاری

توری مرغی دارای خواص خاصی برای استفاده در گچ‌کاری ساختمان است. معمولاً با چرخاندن دو مفتول مجاور هم ساختار مشبک لانه‌زنبوری قوی‌ای تشکیل می‌شود که بیشترین کاربرد را در گچ‌کاری دارد. این نوع توری‌ها استحکام و دوام بالایی دارند. هنگام استفاده برای گچ‌کاری، لایه گچ و لایه فلزی تقویت‌کننده دارای ضریب انبساط حرارتی متفاوتی هستند؛ بنابراین، با توجه به تغییرات شدید دما، سیم مرغی برای گچ‌کاری قابل قبول‌تر از توری سیمی جوش داده شده یا فلز منبسط شده است. استفاده از آن در هنگام گچ‌کاری به طور مؤثر از کنده شدن زود هنگام گچ و ترک خوردن لایه گچ به هنگام نشست ساختمان و یا هنگام وقوع زلزله جلوگیری می‌کند. معمولاً مهندسان ساختمان برای جلوگیری از ریزش گچ، ترک خوردن گچ، ریزش آجر، سفال و سنگ از توری مرغی مقاوم و بادوام استفاده می‌کنند. استفاده از توری یک کار ساده است که منجر می‌شود ساختمان شما در برابر عناصر مختلف مقاوم باشد.

۳- کاربرد توری مرغی برای حصار

توری مرغی بهترین و ایده آل ترین گزینه برای حصارکشی است، شما می‌توانید از این محصول در پروژه‌‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال برای حصارکشی مراکز نظامی‌ امنیتی، حصارکشی پروژه‌‌های عمرانی، حصارکشی پروژه‌‌های شهرداری و محیط زیست، حصارکشی مرغداری‌ها و جوجه کشی‌‌ها از این محصول استفاده می‌شود. همیشه توصیه می‌شود که نوعی سقف محکم و مقاوم در یک جوجه کشی داشته باشید. حیواناتی مانند روباه شکارچیانی خوبی هستند و برای رسیدن به طعمه خود دست به هر کاری می‌زنند؛ اما با کمک توری مناسب می توانید از آن جلوگیری کنید. شما برای ایجاد امنیت می‌توانید از انواع مختلف توری استفاده کنید. توری‌‌های گالوانیزه مناسب‌ترین گزینه برای حصارکشی مناطق مختلف هستند، زیرا می‌توانند به خوبی در برابر عناصر مختلف از محصولات شما محافظت کنند.

کاربرد توری مرغی در حصار

نحوه نصب توری مرغی

معمولاً برای نصب توری مرغی از پیچ و رول پلاک استفاده می‌کنند تا توری به خوبی به دیوار، سقف و غیره بچسبد. البته نوع نصب توری به فعالیت شما بستگی دارد و اگر برای کارهای ساختمانی استفاده شود، با روش گفته شده می‌توانید آن را نصب کنید، اما برای نصب در مرغداری‌ها و یا برای حصار کشی باید از ابزارهای دیگری کمک بگیرید.

نصب توری مرغی

بستن توری مرغی دور ستون

شما می‌توانید به سادگی یک رول توری مرغی را دور ستون بپیچید و با کمک یک مفتول ضد زنگ آن را سفت کنید. با بستن توری دور ستون شما می‌توانید از ریزش و ترک خوردگی گچ و یا کاشی‌ها جلوگیری کنید.

نصب توری مرغی روی ایزوگام

برای نصب سرامیک و کاشی روی ایزوگام باید یک راهکار مناسب اتخاذ کنید تا سرامیک یا کاشی شما به مرور زمان از روی ایزوگام جدا نشود. در حال حاضر مناسب‌ترین راهکار استفاده از توری مرغی است. توری می‌تواند از آسیب‌دیدگی ایزوگام شما نیز جلوگیری کند. برای نصب توری روی ایزوگام به هیچ وسیله اضافه‌ای نیاز نخواهید داشت و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود از توری مرغی ریز یا درشت استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کار به دقت و تجربه بالا نیاز دارد. بعد از پوشاندن سطح کلی ایزوگام می‌توانید ملات را روی آن اضافه کنید و کاشی یا سرامیک را اجرا کنید.


جمع‌بندی

توری مرغی کاربردهای زیادی دارد که مهمترین آن این است که به عنوان حصار در بخش‌‌های مختلف استفاده می‌شود. البته در حوزه ساخت و ساز نیز می‌توان از این محصول استفاده کرد به خصوص برای گچ‌کاری، سیمانکاری، نصب سرامیک و کاشی. در این مقاله علاوه بر کاربردهای توری مرغی، با تعریف توری مرغی چیست و انواع آن نیز آشنا شدین.
شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت روز انواع محصولات فولادی و خرید بدون داشتن محدودیت در حجم سفارش به وبسایت فولادینو مراجعه کرده و از خدمات ارائه شده توسط این وبسایت استفاده کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021