200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

پروفیل استیل چیست؟

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 10 ماه پیش

7 دقیقه مطالعه

عنوان کلی بسیاری از مقاطع فلزی که در صنایع مختلف کاربرد دارند، پروفیل است. محصولاتی به اشکال هندسی متنوع بسته و باز که عمدتا از جنس فولاد ساخته می‌شوند. پروفیل استنلس استیل که در بازار به آن به‌طور ساده فولاد استیل گفته می‌شود، یکی از مقاوم‌ترین و بهترین انواع پروفیل فولادی است که در صنایع سنگین و سبک از نفت‌وگاز گرفته تا دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. 
در این مقاله علاوه بر تعریف پروفیل استیل چیست، انواع، کاربردها، روش تولید، مشخصات و استانداردهای پروفیل استیل را معرفی کرده و در آخر، جدول وزنی این محصول را نیز قرار داده‌ایم. با فولادینو همراه شده و با یکی از باکیفیت‌ترین مقاطع فولادی آشنا شوید. 

پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل ، یک مقطعی فلزی ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل است که بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی و رطوبت از خود نشان می‌دهد. این محصول از نظر ظاهری به دو دسته‌ باز (شامل اشکال هندسی باز مانند L، T، Z و غیره) و بسته (شامل اشکال هندسی بسته‌ی توخالی مانند لوله، مربع و مستطیل) تقسیم می‌شود. به پروفیل‌های بسته، قوطی استیل نیز گفته می‌شود.

استنلس استیل، یکی از آلیاژهای استیل یا فولاد است که درصد کربن و برخی عناصر زنگ‌زننده‌ آن کاهش، و درصد فلزاتی مانند کروم و نیکل در آن افزایش یافته است. به دلیل دوام بالا، آلودگی کمتر هنگام تولید و قابلیت بازیافت به این آلیاژ، فولاد سبز نیز گفته می‌شود. قیمت پروفیل استیل نیز نسبت به دیگر انواع این محصول، گران‌تر است.

پروفیل یا قوطی استیل

پروفیل استیل از نظر خواص فیزیکی نیز عملکرد قابل‌توجهی دارد. این محصول، چقرمگی و شکل‌پذیری بالایی داشته و می‌تواند به انواع روش‌های MIG، TIG یا MMA تحت جوشکاری قرار بگیرد. بااین‌حال به دلیل کاهش درصد کربن در این آلیاژ، مقاومت آن در برابر نیروهای برشی نسبت به آلیاژهای معمول‌تر فولاد، کمتر است. 

اگر می‌پرسید که دلیل زیبایی ظاهری برخی از انواع پروفیل استیل چیست؟ پاسخ مجددا در دو فلز نیکل و کروم موجود در آلیاژ این محصول نهفته است. این دو عنصر همچنین شکل ظاهری مقطع را درخشنده‌تر کرده و مقاومت آن در برابر حرارت را نیز افزایش داده‌اند. پروفیل استیل به درجات مختلفی از درخشندگی از بسیار مات تا بسیار براق تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: پروفیل چیست؟

انواع پروفیل استیل بر اساس آلیاژ

پروفیل استنلس استیل را با معیارهای مختلفی از جمله ابعاد و شکل می‌توان دسته‌بندی کرد. اما معمول‌ترین معیار دسته بندی این محصول، استاندارد یا گرید آن است. گرید در واقع ترکیبات آلیاژ فولاد ضدزنگ را نشان می‌دهد. بر این اساس، پرکاربردترین انواع پروفیل استیل، سه محصولی هستند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

پروفیل استنلس استیل؛ گرید ۲۰۱ 

این محصول، ارزان‌ترین و کم‌دوام‌ترین نوع پروفیل استیل است. از آن عمدتا در ساخت درب و پنجره و مصارفی که در آنها پروفیل، کمتر در معرض رطوبت و فشار قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. قیمت گرید ۲۰۱ فولاد ضدزنگ نیز طبیعتا ارزان‌تر است. این محصول عمدتا با ضخامت یک تا دو میلیمتر تولید می‌شود. گرید ۲۰۱ نوعی فولاد آستنیتی با ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم و ۳٫۵ تا ۵٫۵ درصد نیکل است.

پروفیل استنلس استیل؛ گرید ۳۰۴

اگر می‌پرسید که پرکاربردترین نوع پروفیل استیل چیست؟ پاسخ گرید ۳۰۴ این محصول است. این گرید مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی داشته و به همین دلیل، کاربرد گسترده‌تری در مقایسه با دیگر انواع پروفیل ضدزنگ در صنایع دارد. گرید ۳۰۴، نوعی فولاد ضدزنگ آستنیتی است و قابلیت ماشین‌کاری، خم‌کاری و جوش‌پذیری بالایی نیز دارد. این آلیاژ، هشت تا ۱۰٫۵ درصد نیکل و ۱۸ تا ۲۰ درصد کروم دارد. نوع خاصی از پروفیل گرید ۳۰۴ استیل با عنوان پروفیل دکوراتیو در بازار شناخته می‌شود. محصولی که کاربردهای دکواتیو داشته و سطح آن پرداخت‌کاری بیشتری شده است.

انواع پروفیل استیل

پروفیل استنلس استیل گرید ۳۱۶

مقاوم‌ترین نوع پروفیل استیل در برابر خوردگی با بهترین خواص مکانیکی از استیل گرید ۳۱۶ ساخته می‌شود. در آلیاژ این محصول، شاهد حضور ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم، ۱۰ تا ۱۲ درصد نیکل و دو تا سه درصد مولیبدن هستیم. در محیط‌های بسیار تهاجمی از نظر حضور مواد شیمیایی، مانند صنایع پتروشیمی و نفت‌وگاز، این نوع پروفیل استفاده می‌شود. گرید ۳۱۶ نیز نوعی فولاد آستنیتی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر حریق دارد. این محصول، در مقایسه با سایر انواع پروفیل ضدزنگ گران‌تر است. 

کاربردهای پروفیل استیل چیست؟

هر یک از انواع پروفیل ضدزنگ کاربردهای خاص خود را دارند که معروف‌ترین آنها عبارتند از:

  • پروفیل استیل ۲۰۱: ساخت قاب درب و پنجره، ساخت راه‌پله و نرده 
  • پروفیل استیل ۳۰۴: تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، ساخت سازهای موسیقی، لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه، صنایع دکوراتیو، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان، صنایع انرژی، تولید ماشین‌آلات صنعتی و خودروسازی 
  • پروفیل استیل ۳۱۶: صنایع انرژی به‌خصوص نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانه‌های تولید کاغذ، هوافضا و صنایع نظامی 

در تمامی این صنایع از پروفیل‌های استیل برای اتصال دو قسمت به یکدیگر استفاده می‌کنند.

نحوه تولید پروفیل استیل

اولین مرحله از تولید پروفیل فولاد ضدزنگ، تهیه‌ آلیاژ آن است که در کوره‌های تولید فولاد با ذوب سنگ‌آهن و افزودن مواد دیگر با درصدهای مشخص انجام می‌شود. پس از آن، لازم است که ورق فولاد ضدزنگ تولید شود. برای این منظور، شمش‌های فولادی به روش نورد گرم در دمای تقریبا ۹۲۷ درجه‌ سلسیوس یعنی دمای تبلور فولاد از بین غلطک‌های نورد عبور می‌کنند تا به ضخامت لازم برسند. در ادامه، ورق برش خورده و به شکل رول، آماده‌ ورود به خط تولید پروفیل می‌شود.

اگر می‌پرسید روش تولید پروفیل استیل چیست؟ پاسخ یکی از دو روش زیر است:

  • مستقیم: در این روش که به آن رول فرمینگ نیز گفته می‌شود، ورق‌های فولادی پس از باز شدن و صافکاری، مستقیما تحت فرآیند شکل‌دهی بدون جوشکاری قرار می‌گیرند. پس از رسیدن به فرم مورد نظر، عملیات برش به اندازه‌های موردنظر روی پروفیل‌ها اجرا شده و در نهایت پرداخت‌کاری انجام می‌شود.
  • غیرمستقیم: در این روش که عمدتا از آن برای تولید قوطی استیل استفاده می‌شود، جوشکاری نقش مهمی دارد. معمولا پس از بازکردن ورق، یک بار عملیات جوشکاری روی آن انجام شده و بسته به شکل مورد نظر، در مراحل بعدی نیز تکرار می‌شود. 

در نهایت نیز در صورت لزوم، پوشش‌های براق‌کننده یا رنگ‌کاری روی پروفیل انجام شده و روانه‌ی بازار می‌شود.

جدول وزن پروفیل استیل

اما روش محاسبه وزن پروفیل استیل چیست؟ این فاکتور در درجه‌ اول به چگالی این محصول بستگی دارد. این فاکتور، هنگام خرید پروفیل، یکی از مهم‌ترین معیارهای اصالت کالاست. فرمول محاسبه‌ وزن هر ضلع پروفیل استیل به شرح زیر است:

وزن=L*H*W*D ÷1000

در این فرمول، L طول، H ضخامت و W عرض هر ضلع از مقطع بر حسب سانتی‌متر بوده و D‌ نیز برابر با چگالی فولاد ضدزنگ است. چگالی هریک از انواع فولاد ضدزنگ برحسب کیلوگرم بر متر مکعب به شرح زیر است:

  • چگالی گرید ۲۰۱: ۷۸۶۰ 
  • چگالی گرید ۳۰۴: ۷۹۳۰ 
  • چگالی گرید ۳۱۶: ۷۹۸۰

به‌طورکلی نیز چگالی فولاد ضدزنگ بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. 

پس از محاسبه‌ وزن هر یک از اضلاع پروفیل یا قوطی استیل باید آنها را با یکدیگر جمع کنید. روش دیگر به دست آوردن وزن پروفیل استیل، استفاده از جدول وزنی این محصول است که در شکل زیر آن را برای قوطی استیل مستطیل مشاهده می‌کنید.

جدول وزن پروفیل استیل
جدول وزنی پروفیل استیل

مشخصات و استانداردهای تولید پروفیل استیل

از نظر خواص فیزیکی، مقاومت کششی پروفیل‌های استیل، بین ۵۳۰ تا ۷۵۰ مگاپاسکال و نقطه‌ تسلیم آنها نیز بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ مگاپاسکال است. تعیین‌کننده‌ عدد دقیق این خواص، بیش از هرچیز، آلیاژ پروفیل و استانداردهای تولید آن است. چه تولیدات داخلی و چه پروفیل‌های وارداتی حاضر در کشور ما عمدتا با استانداردهای EN، ASTM و AISI تولید شده‌اند. این محصول عمدتا با ضخامت ۱٫۵ تا سه میلی‌متر و در قالب شاخه‌های ۶ متری روانه‌ی بازار می‌شود.

با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار فولاد ایران در سال‌های اخیر، زمینه برای ورود محصولات بی‌کیفیت و بعضا تقلبی نیز در بازار فراهم شده است. به همین دلیل، توصیه می‌شود خرید خود را حتما از مرجعی مطمئن با ضمانت اصالت کالا انجام دهید. شرکت فولادسازان راه ابریشم با وب‌سایت فولادینو با تامین کالای خود از بهترین تولیدکننده‌ها و واردکننده‌های پروفیل استیل در کشور، لیست قیمت پروفیل استیل را به‌صورت روزانه در اختیار شما قرار داده و امکان خرید آسان، مطمئن، بدون محدودیت و سریع آن را فراهم می‌کند. برای این منظور به صفحه‌ اول وب‌سایت فولادینو مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021