200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

معرفی مهم‌ترین معادن سنگ آهن ایران

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: یک سال پیش

8 دقیقه مطالعه

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌ آهن در خاورمیانه است و ذخایر آهن آن بیش از 5/4 میلیارد تن تخمین زده می‌شود. ذخایر سنگ‌ آهن ایران در سراسر کشور پراکنده است و برخی از بزرگ‌ترین معادن آهن در استان‌های کرمان، یزد و خراسان قرار دارند. با فولادینو در این مقاله به بررسی 10 معدن برتر سنگ‌ آهن در ایران می‌پردازیم.

۱) مجموعه معدنی چادرملو: از جمله بزرگترین معادن آهن ایران

چادرملو که در استان یزد واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین معادن آهن ایران است که حجم ذخیره  آن 400 میلیون تن برآورد شده است. در سال 1319 کانسار چادرملو توسط یک مهندس ایرانی و زیر نظر یک زمین‌شناس آلمانی شناسایی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کانسار چادرملو به‌عنوان یک پروژه مستقل برای استحصال آهن مورد توجه قرار گرفت. چادر ملی با ذخیره زمین‌شناسی 400 میلیون تن و ذخیره اقتصادی 320 میلیون‌تنی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌ آهن ایران است.

مجموعه معدنی چادرملو، از بزرگترین معادن آهن ایران
معدن سنگ آهن چادرملو

میانگین عیار آهن این کانسار 2/55 درصد و میانگین فسفر و گوگرد آن به ترتیب 94/0 درصد و 19/0 درصد است. نسبت سنگ باطله به سنگ‌ آهن در چادرملو 2 به 1 است؛ یعنی از هر 3 تن سنگ استخراج شده 1 تن سنگ‌ آهن به دست می‌آید. چادرملو با چنین غلظت بالایی از سنگ‌ آهن می‌تواند سالانه 200 میلیون تن کنسانتره سنگ‌ آهن تولید کند و به یک شاخص قابل‌توجه در صنعت سنگ‌ آهن تبدیل شود.

۲) معدن گل‌ گهر: یکی از فعال‌ترین معادن آهن ایران

گل‌ گهر یک معدن روباز واقع در استان کرمان است که ذخایر آن 1.2 میلیارد تن برآورد شده است. این معدن طیف وسیعی از محصولات سنگ‌ آهن از جمله کلوخه، ریزدانه و کنسانتره را تولید می‌کند. منطقه معدنی گل‌ گهر در استان کرمان در حدود 50 کیلومتری جنوب غربی سیرجان، یکی از برجسته‌ترین قطب‌های فعال معدنی و صنعتی خاورمیانه با معادن غنی سنگ‌ آهن است.

معدن سنگ‌ آهن گل‌گهر، از فعال‌ترین معادن آهن ایران
معدن روباز گل‌گهر

این معدن پتانسیل تبدیل‌شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ملی و حتی جهانی را دارد. آثار و کاوش‌های انجام شده در محوطه نشان می‌دهد که کانسار گل‌گهر در قرن‌های گذشته شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. عمر نمونه‌ای از سرباره‌های قدیمی کوره که از سنگ‌ آهن گل‌گهر استفاده می‌کرده، حدود 900 سال تخمین زده می‌شود. در دوران معاصر، عملیات اکتشاف پروژه سنگ‌ آهن گل‌گهر در سال 1348 توسط شرکت خصوصی ایران باریت آغاز و با همکاری شرکت ژاپنی Marubeni ادامه یافت و سپس در سال 1353 به شرکت ملی فولاد ایران منتقل شد.

۳) مجموعه معدنی سنگان:‌ الگوی جهانی معادن آهن

سنگان یکی از معادن آهن واقع در استان خراسان است که ذخایر آن 1.2 میلیارد تن برآورد شده است. این معدن سنگ معدنی هماتیت و مگنتیت با عیار بالا تولید می‌کند. ذخایر سنگ‌ آهن سنگان از قدیم‌الایام شناخته شده است و چاله‌ها و غارهای حفاری شده موجود در نقاط مختلف معدن حکایت از استخراج سنگ‌ آهن در دوران باستان دارد. در کتاب «جغرافیای خواف» نوشته خسروی به نقل از کتاب «نزهه القلوب» مستوفی آمده است که این معادن در قرن هشتم و نهم هجری قمری شناخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مجموعه معدنی سنگان، الگوی جهانی معادن آهن
معدن آهن سنگان

اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌ آهن در منطقه سنگان با استفاده از فناوری روز برای تأمین صنایع داخلی و خارجی با تمرکز بر نیروی انسانی توانمند و استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه‌ها در اولویت قرار دارد. مراکز علمی مجتمع سنگ‌ آهن سنگان در نظر دارند به‌عنوان یک الگوی جهانی در اکتشاف سنگ‌ آهن به یکی از بزرگ‌ترین استخراج‌کنندگان سنگ‌ آهن و یکی از مراکز فرآوری سنگ‌ آهن کشور شناخته شوند.

۴) معدن سنگ‌ آهن چغارت

چغارت یک معدن بزرگ سنگ‌ آهن است که در استان یزد واقع شده و ذخایر آن 193 میلیون تن برآورد شده است. این معدن سنگ معدن هماتیت با عیار بالا تولید می‌کند. این معدن در 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق قرار دارد و ارتفاع اولیه آن از سطح دریا 1286 متر بوده است. ذخیره قابل‌استخراج این معدن 177.2 میلیون تن برآورد شده است که از این میزان 107 میلیون تن به دلیل عیار بالا و فسفر کم پس از خرد کردن در کارخانه‌های فولادسازی قابل‌استفاده است و مابقی نیاز به فرآوری دارد.

معدن سنگ‌ آهن چغارت
معدن سنگ آهن چغارت

عملیات معدنی این مجموعه از شهریور 1350 آغاز شد و تا پایان سال 1390 بیش از 131 میلیون تن سنگ‌ آهن از آن استخراج شده است و تاکنون استخراج سنگ معدن تا ارتفاع باورنکردنی 220 متری انجام شده است.

۵) معدن سنگ‌ آهن سه چاهون

سه چاهون یک معدن سنگ‌ آهن است که در استان کرمان قرار دارد و ذخایر آن 500 میلیون تن برآورد شده است. این معدن سنگ معدن هماتیت با عیار بالا تولید می‌کند. این مجموعه در ۴۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق و در ۳۵ کیلومتری معدن چغارت قرار دارد. این کانسار از سه گودال تشکیل شده است که در فاصله سه‌کیلومتری از یکدیگر قرار دارند.

معدن سنگ‌ آهن سه چاهون
معدن آهن سه چاهون

عملیات استخراج در معدن سه چاهون در سال 1384 آغاز شد و طبق برنامه پیش‌بینی‌شده سالانه 2.3 میلیون تن سنگ‌ آهن از معدن استخراج و پس از خردشدن در کارخانه خرد و از طریق راه‌آهن به کارخانه فرآوری چغارت منتقل می‌شود. تاکنون در این معدن استخراج سنگ‌ آهن تا عمق 120 متری انجام شده است.

۶) معدن سنگ‌ آهن بافق

بافق یکی دیگر از معادن آهن واقع در استان یزد، معدن سنگ آهن بافق است. این معدن سنگ معدنی هماتیت و مگنتیت با عیار بالا تولید می‌کند. شهرستان بافق از نظر معادن یکی از شهرهای مهم محسوب می‌شود. معدن آهن بافق یکی از معروف‌ترین معادن آهن کشور است. این مجموعه در منطقه مرکزی ایران واقع شده و دارای آب‌وهوای گرم و خشک است.

معدن سنگ‌ آهن بافق
معدن سنگ آهن بافق

فعالیت‌های معدنی متعددی در این شهر وجود دارد. مهم‌ترین شاخص‌های معدنی در این زمینه شامل آهن، فسفات، سرب و روی است. معادن این شهرستان به‌اندازه‌ای گسترده است که در حال حاضر 70 درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن مختلف حمایت می‌شوند.

۷) معدن چاه گز بافق

معدن چاه گز در 75 کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و مجموع ذخیره تخمینی آن 83 میلیون است. بهره‌برداری از سنگ‌شکن متحرک در این معدن منجر به تولید بیش از 1.5 میلیون تن کنسانتره سنگ‌ آهن با عیار بالا شده است.

معدن چاه گز بافق
معدن چاه گز بافق

۸) معدن سنگ‌ آهن بیجار

معدن سنگ‌ آهن بیجار یکی دیگر از معادن آهن کشور است. این معدن روباز بوده و در نزدیکی شهر بیجار در استان کردستان واقع شده است. این معدن تقریباً 40 میلیون تن ذخایر سنگ‌ آهن با عیار 45 تا 57 درصد دارد که در 7 نقطه در منطقه پراکنده شده است.

معدن سنگ‌ آهن بیجار
معدن سنگ آهن بیجار

۹) معدن آهنگران

فعالیت معدن آهنگران از سال 1350 شروع شده است. این معدن یکی از معادن آهن و سرب فعال کشور است. تخمین زده می‌شود. ذخیره سنگ‌ آهن معدن آهنگران که بیشتر از نوع هماتیتی بوده است، حدود 11 میلیون تن با عیار متوسط 36 الی 38 باشد.

معدن آهنگران
معدن آهنگران

۱۰) معدن جلال‌ آباد

معدن سنگ‌ آهن جلال‌آباد یکی از ذخایر سنگ‌ آهن ایران است. گفتنی است روش استخراج ماده معدنی مورد استفاده در معدن به‌صورت پلکانی روباز طراحی شده است. ظرفیت تولید سالانه این معدن 6 میلیون تن سنگ‌ آهن متشکل از مگنتیت و هماتیت است.

معدن جلال‌آباد
معدن جلال آباد

در نهایت می‌توان گفت، ایران دارای منابع سنگ‌ آهن قابل‌توجهی است و ذخایر سنگ‌ آهن بسیاری در سراسر کشور واقع شده است. این ذخایر حاوی انواع سنگ‌ آهن از جمله هماتیت و مگنتیت است. با سرمایه‌گذاری و توسعه مستمر، صنعت سنگ‌ آهن ایران پتانسیل تبدیل‌شدن به یک تأمین‌کننده بزرگ جهانی محصولات سنگ‌ آهن را دارد.

شما می‌توانید به منظور مطالعه مقالات مشابه و همچنین اطلاع از آخرین قیمت انواع مقاطع فولادی به مجموعه فولاد سازان راه ابریشم مراجعه کرده و از طریق مسیرهای ارتباطی مشخص شده، با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشد.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021