200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

قلع چیست و از کجا می‌آید؟

نیما پرمهر

تاریخ انتشار: 2 ماه پیش

10 دقیقه مطالعه

قلع (Sn) یکی از اولین فلزاتی است که نسل بشر شناخته و قرن‌هاست که انسان‌ها آنرا استخراج کرده و از آن استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله که به تلاش تیم فولادینو تهیه شده است بررسی می‌کنیم که قلع چیست، چگونه استخراج می‌شود و در چه جاهایی کاربرد دارد.

قلع چیست؟

قلع یک فلز نسبتا نرم، با رنگ سفید-نقره‌ای است که در سراسر جهان برای آبکاری، لحیم‌کاری و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود. نام دیگر قلع، آرزیز است و به انگلیسی به آن Tin گفته می‌شود. عدد اتمی این عنصر 50 بوده، مقاومت مناسبی نسبت به اکسید شدن و خوردگی دارد و همچنین فلزی چکش خوار به شمار می‌آید. قلع نقطه ذوب نسبتا پایینی نیز دارد و در دمای 232 درجه سانتیگراد ذوب می‌شود.

قلع چیست

آیا قلع کمیاب است؟

قلع عنصری نسبتا کمیاب است و در پوسته زمین فراوانی بسیار کمی دارد. برای درک بهتر این موضوع کافیست تا فراوانی آنرا با دو فلز روی (Zn) و آهن (Fe) مقایسه کنیم. در پوسته زمین تقریباً ۴۵ برابر فلز روی و  ۲۵۰۰۰ برابر آهن بیشتری به نسبت قلع وجود دارد. معادن قلع اغلب به صورت باز ریخته‌گری می‌شوند و به همین امر برای استخراج به مقدار زیادی حفاری نیاز دارند. برای سال‌های متمادی مقدار زیادی از حجم عرضه قلع در سراسر جهان از کورنوال در انگلستان تامین می‌شد.

قلع در کجا کشف شده است؟

امروزه بیشتر سنگ معدن قلع جهان در آسیای جنوب شرقی استخراج می شود و اندونزی و چین بزرگترین تامین‌کنندگان آن هستند. بعد از آسیا، مکزیک و چند کشور دیگر آمریکای جنوبی نیز هنوز قلع را استخراج می‌کنند.

کمربند قلعی چیست؟

با خواندن این عبارت شاید لوازم جانبی مد و پوشاک به ذهنتان آمده باشد اما باید بگوییم که منظور از “کمربند قلعی” در اینجا منطقه وسیعی از جهان است که در آن مقادیر زیادی قلع تا به امروز استخراج شده و می‌شود. کشورهای مختلفی از جمله میانمار، اندونزی، چین و مالزی در منطقه کمربند قلع قرار دارند و این محدوده تا حدود ۲۸۰۰ کیلومتری جنوب تایلند امتداد دارد. حدود ۵۵ درصد از قلع جهان از این کشورها تامین می‌شود که بالغ بر ۱۰ میلیون تن است.

قلع چگونه استخراج و تولید می‌شود؟

معادن قلع که از نظر تاریخی عمدتاً در انگلستان و آمریکای جنوبی یافت می‌شدند، معادنی عمیق و معمولی بودند که از آنها برای بهره‌برداری ذخایر رگه‌ای سنگ معدن قلع استفاده می شد. از سویی دیگر معادنی که حجم عظیمی از قلع جهان را در دوران معاصر تولید می‌کنند، آبرفتی هستند؛ به این معنی که از بستر رودخانه‌ها یا دره‌های باستانی سرچشمه می‌گیرند. 

معدن فلز قلع

این معادن با روش‌های مختلف استخراج سطحی کار می‌کنند. روش پمپاژ شن سهم بزرگی از استخراج قلع در جهان را به خود اختصاص داده است. این روش شامل سیستم‌های پمپاژ بزرگی است که قادر به حرکت مایعات و جامدات هستند و از آنها برای غربال کردن رسوبات شن و ماسه سنگ معدن قلع استفاده می‌شود. پس از جداسازی، این رسوبات توسط فرآیندی از سرریزها و فیلترهای بیشتر عبور می‌کنند تا به این ترتیب خاک سبک‌تر و بقایای آن شناور شوند و سنگ معدن قلع که سنگین‌تر برای تصفیه جمع‌آوری شود.

قلع چگونه تصفیه می‌شود؟

فرایند تصفیه کردن قلع به عنوان یک فلز نسبتا ساده است. در ابتدا برای کاهش گوگرد، سنگ معدن را تا حدود ۶۵۰ درجه سانتیگراد داغ می‌کنند و در ادامه برای از بین بردن بیشتر ناخالصی‌ها با آب و اسید شستشو انجام می‌دهند.  از انواع مختلفی از کوره‌ها برای پالایش قلع استفاده می‌شوند، که کوره‌های برقی یا بلند در مقایسه با کوره‌های انعکاسی یا روباد‌ده کمتر غالب هستند. این کوره‌ها سنگ معدن را تا حدود ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد گرم می‌کنند، جایی که سنگ معدن اکسید قلع به قلع و دی‌اکسید‌کربن تبدیل می‌شود.

لازم به ذکر است که در طی این فرایند یک حوضچه سرباره در بالای آن تشکیل می‌شود که حاوی ناخالصی‌های بیشتری است. پس از اتمام مراحل اولیه می‌توان برای جداسازی مقادیر کم قلع موجود در آن، دوباره سرباره را تصفیه کرد.

برای دستیابی به قلع با خلوص ۹۹.۸۵ درصد، معمولاً از روش پالایش آتش استفاده می‌شود. قلع حاصل از فرآیندهای قبلی در ظروف بزرگ با هم زدن از طریق هوای فشرده گرم می‌شود. این عمل باعث می‌شود که ناخالصی‌های جزئی اکسید شده و به سطح برسند.

کاربرد قلع

قلع به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فلزات مورد استفاده بشر، در تمدن‌هایی با قدمت هزاران سال برای ساخت اقلام کاربردی و زینتی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از رایج‌ترین کاربردهای فلز قلع، ترکیب آن با مس و ایجاد برنز بوده است. برنز یک ماده محوری در رشد انسان بود و برای همه چیز از سلاح و زره گرفته تا ابزار و ظروف نوشیدنی استفاده شده است. در دوران مدرن، قلع هنوز به عنوان یک عنصر آلیاژی یا برای آبکاری مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از رایج‌ترین موارد کاربرد فلز قلع، آبکاری قوطی‌ها برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی است. یکی دیگر از کاربردهای رایج قلع در لحیم‌کاری است. این ماده به دلیل هدایت الکتریکی خوب و نقطه ذوب پایین، یک ماده با اتصال الکتریکی بسیار موثر است.

کاربرد قلع

گریدهای موجود قلع چیست؟

بر خلاف فلزات دیگر مانند انواع فولاد و آلومینیوم، قلع به طور کلی به شکل نسبتا خالص استفاده می‌شود. طرح‌های درجه‌بندی با حروف مشخص می‌شوند، با A به عنوان بالاترین خلوص در نزدیک به ۹۹.۹۹ درصد و درجه B که خلوص آن حدود ۹۹.۸ درصد است. مانند بسیاری از فلزات، برخی از گریدهای قلع فقط در اشکال خاص مانند پودر برای پخت، ورق برای تولید تماسی و سایر اشکال موجود هستند.

قیمت قلع

برای اطلاع از قیمت قلع بهتر است تا از مراکز معتبر قیمت این محصول را دریافت کرده و با آگاهی مناسب اقدام به خرید این فلز کنید. شما می‌توانید با استفاده از وبسایت فولادینو از قیمت روز انواع آهن‌آلات و فولادهای آلیاژی اطلاع پیدا کرده و برای خرید نیز تنها کافیست تا از طریق روش‌های مشخص شده در سایت اقدام کنید.

منبع: Metal supermarkets

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021