200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چیست؟ + نحوه‌ی اجرا

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

خوردگی فلزات فرایندی است که در محصولات فولادی رخ می‌دهد و سالانه خسارات زیادی را به صنایع مختلف وارد می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق و بالابردن استحکام و مقاومت این محصولات روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها پوشش‌دهی به وسیله رنگ است. در این مقاله قصد داریم تا درباره این فرایند و به خصوص رنگ مخصوص ورق گالوانیزه بیشتر صحبت کنیم. تا انتهای متن با ما همراه باشید.

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چیست؟

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه، یک لایه بسیار مقاوم از فلز روی و نیز یک لایه رنگ نانویی است که بعد از تولید فولاد، بخشی از آن‌ها را برای مقاوم‌سازی در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی و برای استفاده در صنایع خاص، درون حوضچه‌هایی از فلز مذابِ روی غوطه‌ور می‌کنند تا ‌تمامی ‌قسمت‌های فلز با این مواد پوشیده شود. سپس آن‌ها را با رنگ‌هایی که ساختار و نوع فرمولاسیون آن‌ها با رنگ‌های عادی متفاوت است ‌رنگ‌آمیزی می‌کنند. در واقع می‌توان گفت رنگ مخصوص ورق گالوانیزه می‌تواند کاربرد بسیار زیادی در صنعت امروزی ما داشته باشد که قرار است در این مقاله با بخش مهمی ‌از این کاربرد‌ها آشنا شوید.

باید گفت تنوع رنگ مخصوص ورق‌های گالوانیزه امروزه به بیش از ۱۶ رنگ رسیده است. این رنگ‌ها با ضخامتی در حدود ۳۵ میکرون تولید و در این سیستم استفاده می‌شوند. از این نوع رنگ‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نارنجی
  • سبز
  • سفید
  • قرمز
  • خاکستری
  • قهوه ای
  • بنفش
  • غیره

تأثیر رنگ ورق گالوانیزه در پوسیدگی و خوردگی

باید گفت ‌تمامی فلزات به شدت در برابر هوای آزاد و رطوبت آسیب‌پذیر هستند و تمایل دارند تا با اکسیژن ترکیب شوند و به اصطلاح اکسیده شوند. این موضوع سبب آن می‌شود تا زنگ‌زدگی و پوسیدگی در فلزات به مرور زمان دیده شود و ظاهر زیبای فلزات و استحکام و مقاومت آن‌ها به مرور از بین برود.

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه باعث می‌شود تا فلزات این‌چنینی بتوانند میزان مقاومت زیادی در برابر اکسیده‌شدن از خود نشان دهند و عمر طولانی‌تری داشته باشند. امروزه برای بالا بردن مقاومت ورق‌های فولادی علاوه بر این که آن‌ها را در درون حوضچه فلز مذاب روی غوطه‌ور و به نوعی گالوانیزه می‌کنند، با نوعی از رنگ نیز آن‌ها را ‌رنگ‌آمیزی می‌کنند.

برای سال‌ها، محافظت از فولاد در برابر خوردگی معمولاً شامل استفاده از گالوانیزه گرم یا نوعی سیستم رنگ می‌شد. با این حال، امروزه متخصصان بیشتر از ترکیبی از هر دو روش که در اصطلاح به آن سیستم دوبلکس گفته می‌شود استفاده می‌کنند. سیستم دوبلکس فولاد ‌رنگ‌آمیزی یا پوشش پودری است که پس از ساخت گالوانیزه شده است. باید گفت هنگامی که رنگ و گالوانیزه با هم استفاده می‌شوند، می‌تواند در برابر خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. پوشش گالوانیزه از فولاد پایه محافظت می‌کند و حفاظت کاتدی را تأمین می‌کند. علاوه بر این، پوشش گالوانیزه از ایجاد لایه زیرین اکسید آهن جلوگیری می‌کند که فشار بیرونی آن می‌تواند باعث برآمدگی و پوسته شدن رنگ فلزات شود.

رنگ نیز به نوبه خود از پوشش گالوانیزه محافظت می‌کند. رنگ سرعت مصرف روی را کاهش می‌دهد و عمر فولاد گالوانیزه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در مقابل، هنگامی‌که رنگ از بین رفت یا آسیب دید، روی برای محافظت فلز در دسترس است، بنابراین زنگ‌زدگی در فولاد رشد نمی‌کند و رنگ پوسته نمی‌شود.

تولید ورق گالوانیزه

با استفاده از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه، اثر هم‌افزایی در فلزات در برابر خوردگی ۱.۵ تا ۲.۵ برابر بیشتر می‌شود. پوشش روی و رنگ استفاده شده در فلزات به صورت جداگانه مجموع طول عمر فلزات را بیشتر می‌کند. به عنوان مثال، اگر انتظار می‌رود که پوشش گالوانیزه ۴۰ سال و سیستم رنگ ۱۰ سال دوام داشته باشد، گالوانیزه و رنگ با هم باید ۷۵ سال بدون تعمیر و نگهداری یا به طور محافظه کارانه ۱.۵ برابر مجموع هر دو سیستم دوام بیاورند.


بهترین رنگ برای ورق گالوانیزه

بهتر است بدانید رنگ مخصوص ورق گالوانیزه، تفاوت‌های زیادی با رنگ‌های معمولی موجود در بازار دارد. در واقع ساختار و نوع فرمولاسیون این نوع رنگ‌ها متفاوت‌تر است و بیشتر بر پایه نانو هستند تا به خوبی جذب ورق‌های فلزی شوند. فرمولاسیون این نوع رنگ‌ها باعث شده تا کیفیت و طول عمر ورق گالوانیزه افزایش پیدا کند. رنگ مخصوص ورق گالوانیزه خواص نانویی دارد تا به خوبی به سطح ورق گالوانیزه بچسبد. این نوع از رنگ‌ها دارای پوشش روی (Zn) هستند تا از خوردگی فلزات در برابر محیط جلوگیری کنند.

توجه داشته باشید که نوع رنگ مخصوص ورق‌های گالوانیزه ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد، شما باید برای ‌رنگ‌آمیزی ورق‌های گالوانیزه از بهترین نوع رنگ استفاده کنید. تفاوت‌ها در ‌رنگ‌آمیزی ورق‌های گالوانیزه بیشتر به موارد زیر مربوط می‌شود:

  • فرایند رنگ‌آمیزی
  • رنگ‌آمیزی پوشش‌‌ها
  • میزان ضخامت رنگ‌آمیزی

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چه کاربردی دارد؟

از مهمترین کاربردهای رنگ مخصوص ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش‌دهی و مقاوم‌سازی ورق‌های گالوانیزه
  • بالا بردن و افزایش عمر مفید ورق‌های گالوانیزه
  • قابلیت استفاده در کانال‌های تهویه هوا
  • قابلیت استفاده در بدنه لوازم‌های خانگی
  • قابلیت استفاده در اتاق‌های فنی و کنترل کننده
  • قابلیت استفاده در سقف ساختمان‌ها
  • قابلیت استفاده در قاب فلزی پنجره‌ها
  • قابلیت استفاده برای عایق‌های کانکس و کانتینر
  • قابلیت استفاده در کابینت
  • غیره

نحوه ‌رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه

‌رنگ‌آمیزی انواع ورق گالوانیزه معمولاً به دو شکل زیر و با دشواری‌های خاص خود صورت می‌گیرد:

۱. ‌رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه به روش سنتی (دستی)

قدیمی‌ترین نوع ‌رنگ‌آمیزی در اصطلاح ‌رنگ‌آمیزی دستی نامیده می‌شود. در این نوع ‌رنگ‌آمیزی ابتدا سطوح ورق توسط مواد مخصوص (وایتکس) از هر گونه آلودگی پاکسازی می‌شود، بعد با کمک دستگاه‌های برقی و یا با هوای آزاد اقدام به خشک کردن سطوح ورق می‌کنند. توجه داشته باشد قبل از ‌رنگ‌آمیزی دستی اگر روی ورق گالوانیزه شوره سفید وجود داشته باشد، باید با سمباده آن را برطرف کنید تا کیفیت رنگ مخصوص ورق گالوانیزه افزایش پیدا کند. با این کار سطوح ورق گالوانیزه به صورت یکدست ‌رنگ‌آمیزی می‌شود. سعی کنید برای بهتر شدن کار بعد از سمباده‌کشی با یک پارچه خیس سطح ورق را تمیز کنید تا عاری از هر گونه آلودگی و شوره باشد.

در ادامه این کار بهتر است با موادی خاص که درصدی اسیدی هستند (سرکه سفید) ورق را شستشو دهید. سرکه سفید باعث می‌شود تا ورق گالوانیزه زبر شود و رنگ مخصوص ورق گالوانیزه به صورت کامل به سطح ورق بچسبد. البته بعد از این که از مواد اسیدی برای پاکسازی سطح فلز استفاده کردید بهتر است یکی دو ساعت صبر کنید تا به خوبی اسید به سطح ورق بچسبد و رنگ‌های اضافی را از سطوح فلز جدا کند. با این کار ورق گالوانیزه شما آماده ‌رنگ‌آمیزی دستی است.

نحوه ‌رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه

در مرحله بعد می‌بایست پرایمر پایه لاتکس را یک فرد با تجربه به کمک یک اسپری یا یک فرچه معمولی بر روی سطوح ورق گالوانیزه بزند. لایه پرایمر اپوکسی باعث می‌شود تا سطوح ورق گالوانیزه در محیط‌های مستعد خش و خراش مقاوم باشند. سپس باید دو الی شش ساعت صبر کنید تا به صورت کامل لایه پرایمر اپوکسی خشک شود تا چسبیدن رنگ به سطح ورق گالوانیزه بهتر شود. با این کار زیرسازی شما برای رنگ مخصوص ورق گالوانیزه آماده است.

در پایان زیرسازی می‌توانید برای ‌رنگ‌آمیزی دستی لایه اول اقدام کنید. می‌توانید با کمک اسپری، قلم‌مو و یا فرچه، لایه اول ‌رنگ‌آمیزی را انجام دهید. برای این که کیفیت ‌رنگ‌آمیزی بهتر شود، باید بعد از گذشت چهار ساعت اقدام به ‌رنگ‌آمیزی لایه دوم کنید. در پایان هر ‌رنگ‌آمیزی بهتر است ناظر کنترل کیفیت بر نحوه ‌رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه نظارت کند و کیفیت کار را از نزدیک بسنجد. ناظر شما باید بر موارد زیر توجه بیشتری داشته باشد:

  • میزان کیفیت رنگ بر روی سطوح ورق گالوانیزه
  • مطابقت رنگ با استانداردهای ملی و بین المللی
  • ضخامت رنگ ورق گالوانیزه
  • چسبندگی رنگ ورق گالوانیزه

۲. ‌رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه به روش جدید (تمام اتوماتیک)

بهترین نوع ‌رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه را می‌توان ‌رنگ‌آمیزی تمام اتوماتیک دانست که در کارخانه و با کمک تجهیزات مدرن انجام می‌شود. کیفیت این نوع ‌رنگ‌آمیزی فوق‌العاده بالا است و توسط یک تیم حرفه‌ای و متخصص انجام می‌شود. رنگ‌آمیزی تمام اتوماتیک مطابق با استاندارد‌های روز دنیا انجام می‌شود. در این نوع ‌رنگ‌آمیزی نیز ابتدا باید مانند ‌رنگ‌آمیزی دستی زیرسازی لازم را انجام دهید، با این تفاوت که ‌تمامی ‌مراحل قبل به صورت اتوماتیک و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

مراحل زیرسازی در ‌رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه به شکل تمام اتوماتیک عبارت است از:

  1. پاکسازی سطوح ورق از هرگونه آلودگی توسط مواد مخصوص
  2. خشک کردن سطوح ورق در هوای آزاد یا با کمک تجهیزات هوادهی
  3. پاکسازی سطوح ورق از شوره سفید با استفاده از سمباده برقی در کارخانه
  4. پاک کردن سطوح سمباده‌خورده با مواد مخصوص و خشک‌کردن ورق‌ها
  5. شستشوی سطح ورق گالوانیزه با موادی که مقداری اسیدی هستند (جهت چسبندگی بهتر رنگ)
  6. اضافه کردن پرایمر پایه لاتکس توسط رنگ‌پاش برقی
  7. اضافه کردن لایه اول رنگ مخصوص ورق گالوانیزه
  8. خشک کردن لایه اول رنگ مخصوص
  9. اضافه کردن لایه دوم رنگ مخصوص

جمع‌بندی

درک این نکته مهم است که پوشش فولاد گالوانیزه توسط رنگ مخصوص ورق گالوانیزه می‌تواند ویژگی‌های خوبی به همراه داشته باشد که مهمترین آن، افزایش طول عمر این نوع از ورق‌ها و قابلیت استفاده در پروژه‌های صنعتی مختلف از جمله در صنایع تولیدی و ساختمانی است.

تنوع زیاد رنگ‌های مخصوص ورق گالوانیزه باعث شده تا بتوان به راحتی به این نوع رنگ‌ها در همه‌جا دسترسی داشت.

بهترین روش استفاده از آن‌ها، روش ‌رنگ‌آمیزی اتوماتیک است که در کارخانه انجام می‌شود و کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد.
شما می‌توانید به منظور اطلاع از آخرین قیمت محصولات فولادی و خرید آن‌ها بدون داشتن محدودیت در حجم سفارش به وب‌سایت فولادینو مراجعه کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021