200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

بتن مگر چیست و چه کاربرد و ترکیباتی دارد؟

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

بتن‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام توانسته‌اند کاربردهای مخصوص به خود را داشته باشند. بتن مگر یکی از انواع بتن‌ها بوده که در مراحلی همچون آرماتوربندی و صفحه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایه‌ای که از این بتن ایجاد می‌شود بسیار ایده‌آل بوده و به منظور درست کردن یک سطح هموار و صاف گزینه مناسبی است. این بتن تشکیل‌شده از مواد و ترکیبات مختلفی بوده و توانسته کاربردهای گوناگونی را به خود اختصاص دهد. در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر پاسخ به سوال بتن مگر چیست، به صورت کامل به بررسی این بتن بپردازیم و اطلاعات ضروری را در اختیارتان بگذاریم؛ پس تا انتها دنبال‌کننده ما باشید.

بتن مگر چیست؟

بهتر است ابتدا این متن را با تعریف بتن مگر شروع کنیم. این بتن در بین بتن‌های غیرمسلح جای می‌گیرد. مقدار سیمانی که در این بتن به کار می‌رود کمتر از میزان آب خواهد بود؛ همین ویژگی باعث خواهد شد که از این بتن به عنوان یک لایه پایه یاد شود. اگر انواع دیگر بتن روی این لایه قرار بگیرند، در آن صورت می‌توانید شاهد ساخته شدن یک لایه بسیار ایده‌آل باشید. این لایه باعث می‌شود تا سطحی کاملاً صاف در مکان‌های ناهموار و پوشش زمین‌های خاکی پدید ایجاد شود. عیار سیمان این نوع از بتن همانطور که اشاره کردیم کم بوده و برای آماده‌سازی بستر خاک یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. از این بتن در مراحل آرماتوربندی و صفحه‌گذاری بهره گرفته می‌شود.
یکی از سؤالات اساسی که گاهی به وجود می‌آید این است که تلفظ صحیح «مگر» به چه صورت است؟ این کلمه «مِگْر» تلفظ می‌شود. پس اگر قبلاً این کلمه را طور دیگری تلفظ می‌کرده‌اید، از این به بعد مواظب باشید که در جمع‌های مهندسی بند را به آب ندهید.

بتن مگر

ترکیبات و اختلاط بتن مگر چیست؟

از جمله موارد مهمی که درباره بتن مگر از اهمیت بالایی برخوردار بوده، این است که ترکیبات آن چیست. به طور کلی این نوع از بتن، تشکیل‌شده از سه نوع مخلوط مختلف بوده که شامل سیمان، مصالح (شن، ماسه و غیره) و آب می‌شوند. نسبت ترکیب هر کدام از این موارد با یکدیگر متفاوت بوده و باید به این نکته مهم توجه ویژه‌ای شود. در کنار این مواد، شاهد به‌کارگیری ترکیبات کاهنده آب، روان‌کننده‌ها و مواد افزودنی خواهید بود که میزان آن بستگی به نظر شخصی پیمانکار دارد.
مقدار سیمانی که در ترکیبات این بتن به کار می‌رود، در مقایسه با میزان آب می‌تواند کمتر باشد؛ در این شرایط بتن حالت خشک‌تری را خواهد داشت. در یک نگاه کلی می‌توانیم اینطور بگوییم که هر چقدر نسبت سایر مواد در مقایسه با سیمان کمتر باشد، بتن تهیه‌شده خشک‌تر خواهد بود. همچنین حجم آن نیز کمتر می‌شود. در این شرایط به اصطلاح می‌گوییم که بتن لاغر است. این ویژگی باعث محدود شدن تحرک سنگدانه‌ها خواهد شد.


کاربرد بتن مگر

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، بتن مگر کاربردهای گوناگونی دارد. از مهم‌ترین این کاربردها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مهم‌ترین کاربرد آن به عنوان یک لایه پوششی است. وظیفه این لایه محافظت کردن از سازه است. همچنین برای اینکه خاک، آبِ بتن را جذب نکند از این لایه بهره برده می‌شود.
  • برای اینکه بتن اصلی فونداسیون با خاک تماسی نداشته باشد، از این بتن استفاده می‌شود.
  • به منظور پیشگیری از نفوذ سیمان به خاک، استفاده از این بتن پیشنهاد ویژه‌ای است.
  • برای آماده‌سازی بستر خاک به منظور پی‌ریزی به حضور این بتن‌ها نیاز است.
  • برای اینکه فونداسیون اجرا شود، به یک سطح بسیار صاف و هموار نیاز خواهد بود. در این شرایط استفاده از این بتن پیشنهاد ایده‌آلی است.
  • از این بتن برای پر کردن فضای خالی استفاده می‌شود.
  • اگر خاک‌برداری بیش از حد لزوم انجام شود، در آن صورت باید کف پی کاملاً تراز شود؛ برای این کار به بتن مگر نیاز خواهد بود.
  • راه‌سازی و جاده‌سازی به یک زیراساس نیاز دارد. استفاده از این بتن می‌تواند زیراساس را ایجاد کند. مزیت‌هایی که در استفاده از این بتن وجود دارد شامل مواردی مثل افزایش استحکام جاده در برابر انواع تنش‌های وارده می‌شود.
کاربرد بتن مگر

موارد ذکر شده تنها بخشی از کاربردهای بتن مگر است.


ضخامت و ارتفاع بتن مگر

از دیگر مواردی که در رابطه با این بتن‌ها اهمیت دارد، ضخامت و ارتفاع آن‌ها است. در ابتدا باید بگوییم که ضخامت این بتن‌ها می‌تواند در بازه‌ای بین 10 تا 15 سانتی‌متر باشد. همچنین در هر بار اجرا، 10 الی 15 سانتی‌متر بیشتر از فونداسیون ریخته می‌شود.
برای مشخص کردن ارتفاع بتن نیز از بنچ‌مارک یا کد سطح مبنای پروژه کمک گرفته می‌شود. به طور کلی سطح بتن همان سطح زیر فونداسیون است. هر کدام از این سطح‌ها نیز دارای کد ارتفاع مخصوص به خود هستند. حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این ارتفاع یا کدها به چه صورت استخراج می‌شوند یا به دست می‌آیند. بر روی نقشه‌ها یک‌سری رقم‌هایی درج شده است که با استخراج آن‌ها می‌توان کد ارتفاع را به دست آورد.


شرایط ریختن بتن مگر چیست؟

برای اینکه بتن‌ریزی با بالاترین کیفیت ممکن انجام شود، نیاز است تا شرایط مورد نیاز برآورده و اجرا شوند. نکات گوناگونی در هنگام ریختن این بتن‌ها وجود دارند که توجه به هر کدام از آن‌ها دارای اهمیت زیادی است. از جمله این نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. قبل از اینکه بتن را اجرا کنید، نیاز است تا خاک بستر را مرطوب کنید. این امر از آنجایی اهمیت دارد که آب بتن توسط خاک جذب نشود و در نهایت منجر به پوک شدن بتن نشود.
  2. برای ساخت این بتن‌ها غالباً از دستگاه‌های کوچکی تحت عنوان بتونیر بهره برده می‌شود. بعد از اینکه 2 دقیقه از اضافه کردن آب گذشت، باید از این دستگاه استفاده کرد.
  3. همچنین قبل از اینکه این بتن‌ها به اجرا دربیایند، نیاز است تا شفته آهک (به منظور تثبیت و بالابردن مقاومت خاک استفاده می‌شود) مرطوب شود؛ هدف از مرطوب کردن نیز جلوگیری از جذب آب بتن است.
  4. زمانی باید فرایند اجرای بتن بر روی شفته آهک انجام شود که مقاومت آهک چیزی در حدود 5.1 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد.
  5. بعد از اینکه فرایندهای فوق پشت سر گذاشته شدند، نیاز است تا سطح بتن به صورت کامل تمیز شود. یکنواخت و تمیز بودن سطح منجر به آرماتوربندی بهتر خواهد شد.
  6. بعد از ریختن بتن، نیاز است تا سطح به مدت 10 ساعت مرطوب نگه داشته شود. البته این مدت زمان بر اساس شرایط آب و هوایی می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند.
اجرای بتن مگر

نکاتی که ذکر کردیم، از جمله موارد مهم و حائز اهمیتی هستند که پیمانکاران و کارگران باید حتماً به آن‌ها توجه داشته باشند. هر گونه غفلت در رابطه با این موضوع می‌تواند منجر شود تا نتیجه پروژه بسیار ضعیف و دور از انتظار و توقع باشد.


رگلاژ بتن مگر چیست؟

بتن مگر تحت عنوان بتن رگلاژ یا بتن نظافت نیز شناخته شده است. اهداف مختلفی برای استفاده از این بتن وجود دارند که استفاده به عنوان زیرپایه نمونه‌ای از این موارد است. برای اینکه بتوان در زمین‌ها و کف‌های ناهموار یک سطح صاف را ایجاد کرد، می‌توان نسبت به استفاده از رگلاژ بتن یا همان بتن مگر اقدام کرد. استفاده از این نوع بتن توانسته مزایای گوناگونی را با خود به همراه داشته باشد که از اساسی‌ترین آن‌ها می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • نسبت به روکش سخت و قوی، پشتیبانی یکنواخت‌تری دارد.
  • این نوع از بتن‌ها این قابلیت را دارند تا در برابر عواملی همچون تغییر شکل از خود مقاومت نشان دهند.
  • راندمان انتقال بار این بتن در اتصالات بسیار بالا است.
  • در انواع شرایط آب و هوایی می‌تواند از خود سازگاری نشان دهد.
  • همچنین باعث به حداقل رسیدن تولید زباله و انواع ضایعات می‌شود.

قیمت بتن مگر

از جمله مواردی که در هر مبحثی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، قیمت است. قیمت بتن مگر نیز در بین این موارد جای داده می‌شود. عوامل گوناگونی وجود دارند که می‌توانند بر روی قیمت این بتن‌ها تأثیر بگذارند. یکی از این عوامل متراژ مورد نظر است. هر چقدر مساحتی که این بتن در آن اجرا می‌شود بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری نیز پرداخت شود؛ چرا که به مواد و ترکیب بیشتری نیاز خواهد بود.
دومین پارامتری که می‌توانیم از آن یاد کنیم، عیار بتن است. هر چقدر عیار بیشتر باشد، یعنی قیمت نیز بالاتر است. بدین صورت که بتن با عیار 400 گران‌تر از بتن با عیار 350 است. در کنار این موارد عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر روی قیمت نهایی تأثیرگذارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل حمل‌ونقل، هزینه کارگران، نوسانات بازار و … می‌شوند.


جمع‌بندی

در ساختمان‌سازی و اجرای پروژه‌ها، مصالح و فرآیندهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بتن مگر اشاره کنیم. این بتن تحت عناوین دیگری نیز شناخته شده است که مهم‌ترین آن‌ها شامل بتن نظافت و بتن رگلاژ می‌شوند. استفاده از این بتن‌ دارای مزایا و امتیازات گوناگونی است که سعی کردیم در این مطلب مهم‌ترین آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. همچنین در ادامه شما را با تعریف بتن مگر چیست، کاربرد و نکات اجرایی این محصول آشنا کردیم و اطلاعات مختصر و مفیدی را در اختیار شما قرار دادیم.
شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت روز و خرید انواع محصولات فولادی به وبسایت فولادینو مراجعه کرده و از خدمات ارائه شده توسط این وبسایت استفاده کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021