200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

کدام فلزات در پنل خورشیدی کاربرد دارند؟

نیما پرمهر

تاریخ انتشار: یک ماه پیش

7 دقیقه مطالعه

پنل خورشیدی یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در جامعه امروزی و در جهان پیشرفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل می‌تواند به سادگی و در کمترین زمان ممکن، انرژی رایگان خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کند که منبع تجدید‌ناپذیری ندارد. ساخت پنل‌های خورشیدی به دلیل کارایی‌های مهم و نیازهایی که از انسان‌ها رفع می‌کند، اهمیت زیادی دارد. مواد و فلزاتی که برای ساخت پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شوند، خصوصیات مشخصی دارند. اگر برایتان جالب است که کدام فلزات در پنل خورشیدی کاربردی هستند، بهتر است ادامه این مطلب از فولادینو را با دقت مطالعه کنید.

توضیحاتی در زمینه پنل خورشیدی و کاربرد آن

از زمان‌های دور تا به امروز برای حفظ بقای بشر از انرژی‌های مختلفی استفاده شده است؛ برای مثال سوخت‌های فسیلی نمونه‌ای از انرژی‌هایی هستند که در گذشته استفاده شده و در زمان کنونی نیز در حال تمام شدن هستند. همانطور که می‌دانید، انرژی‌ها به دو دسته تجدیدپذیر و تجدید‌ناپذیر تقسیم می‌شوند. اغلب صنایع و فعالیت‌های انسان‌ها در جامعه امروزی با کمک گرفتن از انرژی‌های تجدید ناپذیر انجام می‌شود. به دلیل کم بودن این منابع و امکان تمام شدن آنها، جایگزین کردن انرژی‌های تجدید‌پذیر عملی عقلانی محسوب می‌شود.

پنل خورشیدی و کاربردهای آن

پنل‌های خورشیدی به دلیل داشتن سلول‌های مخصوص و کارایی دقیق، می‌توانند انرژی مستقیم خورشید را دریافت کرده و آن را به برق یا انرژی الکتریکی تبدیل کنند. استفاده از پنل‌های خورشیدی در مکان‌های منفاوت یا محدود از نظر وجود انرژی الکتریکی، اهمیت زیادی دارد. افزون بر مورد گفته شده، بهتر است بدانید تولید انرژی الکتریکی به کمک پنل خورشیدی و فروش آنها به قسمت‌های مخصوص و فعال در این زمینه نیز روشی برای کسب درآمد محسوب می‌شود.

دلیل محبوبیت پنل خورشیدی چیست؟

پنل‌های خورشیدی ویژگی‌ها و امکانات متعددی را به صاحب خود ارائه می‌دهند؛ برای مثال تولید کم هزینه انرژی الکتریکی و برق نمونه‌ای از کاربردهای پنل خورشیدی است. اگر یک کشور بتواند نیروی برق مورد نیازش را از طریق پنل خورشیدی به دست آورد، در مصرف هزینه‌ها به شدت صرفه‌جویی می‌کند؛ بنابراین می‌تواند پول و منابع مالی خود را در بخش‌های ضروری‌تر استفاده کند. از طرفی تولید برق با کمک گرفتن از پنل خورشیدی در دسته انرژی‌های تجدید‌پذیر قرار گرفته و این بدان معناست که به هیچ عنوان تمام نمی‌شود.

دلیل محبوبیت پنل‌های خورشیدی


استفاده از کدام فلزات در پنل خورشیدی کاربرد دارد؟

ساخت پنل خورشیدی به دلیل فرایندها و مراحلی که باید انجام شود، قاعده و اصول مشخصی دارد. برای به وجود آمدن یک پنل خورشیدی، فلزات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال استفاده از مس، نقره، روی و آلومینیوم در ساخت پنل خورشیدی در جهان امروزی رایج است. فلزاتی مانند مواردی که ذکر شد، امکانات و خصوصیات مشخصی دارند؛ به همین دلیل استفاده از آنها برای ساخت پنل خورشیدی، جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی الکتریکی را ساده‌تر می‌کند. امکانات و خصوصیاتی که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چرا از مس برای ساخت پنل خورشیدی استفاده می‌شود؟

اصلی‌ترین فلزی که برای ساخت پنل‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز مس است. فلز مس در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد؛ همچنین این فلز به دلیل رسانا بودن می‌تواند انرژی را به سادگی در سرتاسر پنل انتقال دهد. افزون بر موارد گفته شده، بهتر است بدانید فلز مس در محیط‌های مختلف امکان فعالیت دارد و به سادگی از بین نمی‌رود. استحکام بالا و ثابت بودن ویژگی‌های آن در سخت‌ترین شرایط نیز باعث شده است که از فلز مس برای ساخت پنل خورشیدی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: چرا برخی از فلزات مقاومت در برابر سایش بهتری دارند؟

ویژگی‌های مهم نقره برای ساخت پنل خورشیدی

به طور کلی هزینه استفاده از فلز نقره در صنایع مختلف زیاد است؛ اما چرا در این شرایط استفاده از نقره برای ساخت پنل خورشیدی انجام می‌شود؟ بهتر است بدانید نقره می‌تواند ورود انرژی خورشید و خروج انرژی الکتریکی در پنل خورشیدی را بسیار ساده‌تر کند؛ به همین دلیل برای داشتن فرایندی سریع و مفید در پنل‌های خورشیدی، از فلز نقره در کنار هزینه بالایی که دارد، استفاده می‌شود. این فلز می‌تواند کارایی و فرایند پنل خورشیدی را بهبود ببخشد.

چرای برای ساخت پنل خورشیدی از فلزات استفاده می‌شود؟


مزیت‌های استفاده از فلز روی برای ساخت پنل خورشیدی

با توجه به کارایی مهم پنل خورشیدی و هزینه خرید آن، بهتر است پنل‌های خورشیدی به شیوه‌ای ساخته شوند که طول عمر بالایی داشته باشند. استفاده از فلزات گوناگون برای کارایی بهتر پنل خورشیدی، امکان زنگ زدن و خوردگی اسکلت آن را افزایش می‌دهد. با این وجود اما استفاده از فلز روی می‌تواند از خوردگی و آسیب دیدن پنل خورشیدی در گذر زمان جلوگیری کند.

کاربرد آلومینیوم در ساخت پنل‌های خورشیدی

برای اینکه پنل خورشیدی بتواند کار خود را انجام دهد، لازم است در نقطه‌ای از ساختمان شما قرار بگیرد که بیشترین تابش خورشید را جذب کند. به همین دلیل اغلب، پنل‌های خورشیدی در بالاترین نقطه ساختمان‌ها قرار داده می‌شوند. فلز آلومینیوم و استفاده از آن در ساخت پنل خورشیدی به دلیل وزن سبک می‌تواند وزن نهایی پنل را نیز کاهش دهد.

این موضوع باعث می‌شود که حمل و نقل پنل خورشیدی و منتقل کردن آن به بالاترین قسمت ساختمان یا سازه برای افراد مختلف ساده‌تر شود. در کنار وزن سبک فلز آلومینیوم، بهتر است بدانید که این فلز در برابر خوردگی و زنگ زدن نیز مقاوم است؛ بنابراین استفاده از این فلز برای ساخت پنل خورشیدی می‌تواند به دوام و طول عمر بیشتر آن کمک کند.

بیشتر بخوانید: آیا جوشکاری روی آلومینیوم امکان‌پذیر است؟

خصوصیت مهم فولاد برای ساخت پنل‌های خورشیدی

مکان قرارگیری پنل‌های خورشیدی اغلب پشت بام‌ها یا بالاترین قسمت ساختمان است. ریزش باران‌ و برف، وجود بادها، رعد و برق و مسائل این چنینی خطراتی هستند که سلامت پنل خورشیدی را که در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی بدون هیچ نوع محافظی قرار گرفته است را تهدید می‌کنند. فولاد خاصیت ضد زنگ بودن و محافظت بالایی دارد؛ به همین دلیل استفاده از آن برای ساخت پنل‌های خورشیدی به طول عمر و دوام این پنل در مدت زمان طولانی و بهبود کارایی آن کمک می‌کند.

آیا در آینده نیز برای ساخت پنل‌های خورشیدی از فلز استفاده می‌شود؟

همانطور که در بخش‌های قبل نیز گفته شد، استفاده از فلزات برای ساخت پنل‌های خورشیدی اهمیت زیادی دارد؛ در واقع هر یک از مواد سازنده پنل‌های خورشیدی خصوصیت و ویژگی مشخصی دارند که استفاده از آنها برای ساخت پنل خورشیدی نیز به دلیل وجود همین ویژگی‌ها است.

آیا در آینده نیز برای ساخت پنل‌های خورشیدی از فلز استفاده می‌شود؟


وجود فلزات در پنل خورشیدی امکان آسیب دیدن و خوردگی آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل اگر علم در آینده پیشرفت مناسبی داشته باشد و بتواند محصولات مشابه با معایب کمتری را به پنل خورشیدی اضافه کند، ممکن است برخی از فلزات از مراحل ساخت پنل خورشیدی حذف شوند. حذف هر فلز در صورتی امکان‌پذیر است که ماده جایگزین بتواند ویژگی آن را به طور کامل پوشش دهد.

نتیجه‌گیری

در مطالب فوق ابتدا توضیحات کوتاهی را در زمینه پنل‌های خورشیدی، کاربرد و دلایل محبوبیت آنها را ارائه کردیم. در ادامه فلزات مورد استفاده برای ساخت پنل خورشیدی و ویژگی‌های مربوط به هر یک را به طور کامل بررسی کردیم و در آخرین قسمت، به آینده فلزات برای ساخت پنل خورشیدی و اهمیت آنها پرداختیم.

ساخت پنل خورشیدی به دلیل تامین منابع مورد نیاز برق و انرژی الکتریکی، اهمیت زیادی دارد. بسیاری از انرژی‌های تجدید‌ناپذیر دارای منابع مشابه تجدید‌پذیر هستند؛ اما برق هیچ منبع تجدید‌پذیری ندارد. استفاده از پنل‌های خورشیدی و کمک گرفتن از انرژی رایگان خورشید باعث تولید انرژی الکتریکی و تامین نیروی برق شما می‌شود.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021