200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

طول مهاری میلگرد چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

نیما پرمهر

تاریخ انتشار: 2 ماه پیش

10 دقیقه مطالعه

برای ساخت ساختمان‌های مختلف، از مصالح و ابزار گوناگون مثل میلگرد و بتن استفاده می‌شود. قبل از اقدام برای ساخت یک سازه، اغلب در زمینه حل محاسبات مربوط به آن و به دست آوردن میزان تحمل برای یک سازه در برابر وزن‌های مختلف، اعمال متفاوتی انجام می‌شود. پس از حل این محاسبات، میزان وزنی که یک میلگرد در بتن می‌تواند تحمل کند و از بین نرود، مشخص می‌شود. در این مرحله افراد مختلف می‌توانند با توجه به عدد تعیین شده، طول مهاری میلگرد را نیز مشخص کنند. طول مهاری، طولی از آرماتور است که داخل بتن فرو رفته و باعث می‌شود در هنگام اعمال بار و تغییر شکل، آرماتور از داخل بتن خارج نشود.

میلگردی که در بتن قرار گرفته است، طول مهاری معینی دارد. این طول عددی است که با توجه به آن، میلگرد می‌تواند میزان وزن تعیین شده در مراحل اولیه را تجربه کند. محاسبه طول مهاری میلگرد از طریق فرمول‌های پیچیده و روش‌های گوناگون انجام می‌شود؛ اما به دلیل وقت گیر بودن این محاسبات، اغلب برای تعیین آن از روش‌های دیگری همچون جدولی که در ادامه آورده شده است استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از فولادینو، به دست آوردن طول مهاری میلگرد و جزئیات مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد.

جدول طول مهاری میلگرد

طول مهاری میلگرد و جدول مربوط به آن برای ساخت و ساز چه اهمیتی دارند؟ برای ساخت ساختمان‌های متفاوت و استفاده از مصالح مختلف مثل بتن، سیمان، میلگرد و… استانداردها و قوانین مهمی وجود دارد. به طور کلی طول مهاری میلگرد باعث می‌شود که میلگرد در داخل بتن، استحکام و مقاومت بیشتری داشته باشد. این طول میزان یکسانی ندارد؛ به همین دلیل انتخاب طول مناسب برای هر میلگرد با توجه به خصوصیات آن انجام می‌شود.

محاسبه طول مهاری میلگرد با کمک گرفتن از قطر، طول، عرض، ضخامت و… در میلگرد انجام می‌شود؛ اما این محاسبات با استفاده از فرمول‌های بسیار پیچیده به شدت وقت گیر هستند. در این زمان جدول طول مهاری میلگرد به افراد مختلف کمک می‌کند؛ در واقع برای استفاده از میلگرد در ساخت و ساز خود، ابتدا باید با توجه به جزئیات آن، طول مهاری مناسبی را انتخاب کرده و در ادامه، استحکام میلگرد در بتن را تضمین کنید.

جدول طول مهاری میلگرد

طول مهاری و طول گیرایی میلگرد چه فرقی باهم دارند؟

برای ساخت سازه‌های متفاوت اصطلاحات متعددی نیز وجود دارد. طول مهاری و طول گیرایی نمونه‌هایی از اصطلاحات مربوط به ساختمان سازی و کار با میلگرد و بتن هستند. شاید در ظاهر گمان کنید که معنا و مفهوم هر یک از این اصطلاحات، متفاوت باشد؛ اما بهتر است بدانید طول مهاری و طول گیرایی به طور کلی مفهومی یکسان دارند. در هنگام ساخت یک سازه و قرار دادن میلگرد درون بتن، هدف اصلی تحمل مقدار وزن مشخص توسط میلگرد است.

بیشتر بخوانید: آرماتوربندی فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

طول مهاری یا طول گیرایی، میزان مقاومت میلگرد در برابر نیروی خارجی را نشان می‌دهند. مفهوم اصلی این اصطلاحات فرایندی است که در طی آن ابتدا نیروی خارجی به میلگرد وارد شده و سپس، نیرو به انتهای میلگرد منتقل می‌شود. در ادامه با انتقال نیرو به بتن، میلگرد درون بتن باقی مانده و وزن وارد شده را تحمل می‌کند؛ بنابراین طول مهاری و طول گیرایی کاربرد مشابه و تعریفی یکسان دارند.

طول مهاری میلگرد در فونداسیون

برای اینکه بتوانید طول مهاری میلگرد در فونداسیون را به دست آورید، ابتدا باید با توضیحاتی در زمینه فوندانسیون و کارایی آن آشنا شوید. برای ساخت یک ساختمان یا سازه‌های مختلف در اولین گام، زمین مدنظر را آماده می‌کنند؛ در واقع اگر به فکر حفظ مقاومت ساختمان در برابر بلایای طبیعی و مشکلات متعدد هستید، باید پایه ساختمان به بهترین شیوه ممکن پی‌ریزی شود. به پایینی‌ترین قسمت ساختمان که از سازه در برابر آسیب دیدگی یا خراب شدن محافظت می‌کند، فوندانسیون گفته می‌شود. با توجه به اینکه طول مهاری به استحکام و مقاومت میلگرد در برابر نیروهای خارجی ارتباط دارد، لازم است طول مهاری میلگرد در فونداسیون با توجه به جزئیات مصالح، ضخامت و ابعاد میلگرد، انتخاب شود. به طور کلی باید به اندازه‌ای باشد که سازه ساخته شده، توان تجربه وزن مشخص و تعیین شده در هنگام ساخت را داشته باشد.

طول مهاری میلگرد در فونداسیون


نکات مهم برای بررسی

در گام اول برای انتخاب نوع مناسبی از فوندانسیون باید خاک و جنس محل قرارگیری سازه، مد نظر قرار گیرد؛ در واقع فونداسیون به شکلی ساخته می‌شود که بتواند با توجه به جزئیات خاک و محل قرارگیری ساختمان، از خطرات زلزله و آسیب‌های مشابه جلوگیری کند. طول مهاری میلگرد نیز با توجه به ابعاد میلگرد، میزان بتن، طول و عرض میلگرد، ضخامت، مقدار ابعادی از میلگرد که داخل بتن قرار گرفته و… با کمک گرفتن از جدول مربوط به میلگرد انتخاب می‌شود.

با توجه به موارد ذکر شده، برای انتخاب ابعاد مناسبی از طول مهاری میلگرد، باید به تمام موارد عنوان شده در این بخش توجه کنید. بهتر است بدانید قبل از انتخاب آن با کمک گرفتن از محاسبات موجود، میزان وزنی که میلگرد منتخب شما می‌تواند تحمل کند نیز مشخص می‌شود.

شناخت طول مهاری میلگرد


نتیجه‌گیری

در یک کلام به طولی از میلگرد داخل بتن که موجب رسیدن به پیوستگی لازم بین فولاد و بتن می‌شود، طول مهاری می‌گویند. طول مهاری با نماد “Ld” مشخص می‌شود. در مطالب فوق ابتدا جدول طول مهاری میلگرد و کارایی آن را عنوان کردیم و سپس، به بررسی تفاوت‌های طول مهاری میلگرد و طول گیرایی آن پرداختیم. در آخرین مرحله، طول مهاری میلگرد در فونداسیون و جزئیات مربوط به آن را معرفی کردیم. اگر به فکر ثبات و استحکام ساختمان یا سازه خود هستید، بهتر است انتخاب طول مهاری میلگرد و مسائل مربوط به آن را جدی بگیرید. طول مهاری، ابعاد و ضخامت میلگرد باید به گونه‌ای باشند که بتواند وزن تعیین شده را به خوبی تحمل کرده و از بین نرود.  

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021