200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

معروف‌ترین سازه‌های فلزی جهان

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 3 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

امروزه در سراسر جهان سازه‌های فلزی وجود دارند که رکورد ارتفاع در جهان را تغییر می دهند، پل هایی که عریض‌ترین رودخانه‌ها را پوشش می‌دهند و سازه‌هایی که به عنوان نماد یک شهر شناخته می‌شوند. قابل ذکر است که بسیاری از این سازه‌های نمادین بدون فولاد ساخته نمی‌شدند و نقش فولاد در ساخت آن‌ها غیرقابل انکار است. همانطور که می‌دانید فولاد یکی از پرکاربردترین فلزات برای ساخت و ساز این ساختمان‌های مسحور کننده در چند دهه گذشته به حساب می‌آید و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود توانسته است محدودیت‌های سازه‌‌های سنتی را کنار زده و ویژگی‌های قابل اعتمادی را ارائه دهد. 

در این مقاله تلاش بر این شده است تا شما را با برخی از مشهورترین سازه‌های فلزی جهان آشنا کنیم. سازه‌هایی که زمانی بلندترین و خاص‌ترین سازه‌های جهان به حساب می‌آمدند ولی به لطف بهبود فناوری‌های ساختمانی، پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا،  به صورت مداوم دچار تغییر می‌شوند. با این وجود این سازه‌ها به دلایل دیگری علاوه بر مصالحی که از آنها ساخته شده اند به یاد ماندنی می مانند. آنها انعطاف پذیری طراحی و همچنین استقامت یک ساختمان فلزی خوش ساخت را نمایش می‌دهند و به طور قطع الهام بخش سازه‌های جدید خواهند بود.

اینفوگرافیک معروف‌ترین سازه‌های فلزی جهان

برای آشنایی با این سازه‌های فلزی با فولادینو همراه باشید.

برج ایفل (The Eiffel Tower)

برج ایفل یکی از رمانتیک‌ترین و مشهورترین سازه فلزی جهان است که در سال 1889 ساخته شد و بلندترین ساختمان پاریس نیز نام گرفته است. ارتفاع این برج به 324 متر می رسد و نام برج ایفل از نام طراح و سازنده آلمانی تبار آن، گوستاو ایفل برداشته شده است. لازم به ذکر است در این سازه 18 هزار قطعه فولادی استفاده شده  است که توسط 2.5 میلیون پیچ مهره و میخ پرچ به یکدیگر متصل شده اند. برای ساخت این برج مجموعا حدود 7300 تن فولاد به کار رفته است. نکته جالب توجه درباره این برج این است که در هنگام وزش باد حدود 5 تا 7 سانتی‌متر نوسان پیدا می‌کند.

برج ایفل یکی از معروف‌ترین سازه‌های فلز جهان


منبع


استادیوم ملی پکن (The Bird’s Nest)

این استادیوم که با نام آشیانه پرنده (The Bird’s Nest) نیز شناخته می‌ شود، برای المپیک 2008 ساخته شد و آن را بزرگترین سازه فولادی جهان می ‌دانند که در شهر پکن چین بنا شده است. این سازه با 36 کیلومتر مقاطع سازه‌ای توخالی ساخته شده است و وزن قسمت‌های فلزی سازه، ۴۲ هزار تن می‌باشد. همچنین در طراحی این سازه اقدامات لازم جهت صرفه جویی انرژی و حفاظت از محیط زیست لحاظ شده است.

استادیوم ملی پکن( آشیانه پرنده)


منبع


برج خلیفه (Burj Khalifa)

برج خلیفه که با نام اختصاری برج دبی نیز شناخته می‌شود در حال حاضر بلندترین برج جهان است که با 163 طبقه و ارتفاع 828 متر در شهر دبی واقع شده است. ساختار اصلی این برج را بتن مسلح تشکیل داده است که از 31 هزار و 400 تن میلگرد و سایر مقاطع فولادی در آن استفاده شده است. جالب است بدانید در طراحی این برج از شکل و شمایل یک نوع گل به نام هیمنوکالیس استفاده شده است. اگرچه این برج در سال 2009 ساخته شده است ولی هنوز به عنوان یکی از مدرن‌ترین سازه‌های دنیا شناخته می‌شود.

برج خلیفه دبی از بزرگترین سازه‌های فلزی دنیا


منبع


تالار کنسرت والت دیزنی (Walt Disney Concert Hall)

سالن کنسرت والت دیزنی یکی از شاهکار‌های معماری جهان در قرن اخیر است که در شهر لس آنجلس آمریکا ساخته شده است. نمای بیرونی پر پیچ و خم این سازه از ورق استیل مات ساخته شده است و برای پوشاندن سطوح بیرونی آن حدود 12 هزار 500 قطعه فولادی استفاده شده است. مقاومت بالا در برابر شرایط جوی، انعکاس نور خورشید و ظاهر زیبای فلزی از ویژگی‌های اصلی این سازه می‌باشد.

تالار کنسرت والت دیزنی


منبع


طاق دروازه (Gateway Arch)

از بلندترین سازه‌های فلزی دنیا، طاق دروازه (Gateway Arch) واقع در ایالت میسوری آمریکا است. این سازه توسط ارو سارینن طراحی و در سال 1965 تکمیل شد و کماکان بزرگترین اثر باستانی در ایالات متحده به حساب می‌آید. ارتفاع این سازه فولادی 192 متر بوده و از 900 تن فولاد ساختمانی در قسمت داخلی و استنلس استیل در قسمت خارجی این سازه، به عنوان پوشش استفاده ‌شده است. این طاق به عنوان نمادی از توسعه غرب ساخته شده است و از عرشه آن، نمای پاناروما از شهر در دسترس می‌باشد.

طاق دروازه


منبع


آسمان‌خراش امپایر استیت (The Empire State Building)

این ساختمان که یکی از نمادهای کلان شهر نیویورک به شمار می‌آید، در سال 1931 ساخته شده است و با 103 طبقه، به مدت ۴۰ سال لقب بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده بود. طراحی سازه بسیار مدرن و درخور توجه است و بیش از 57 هزار تن فولاد در اسکلت فلزی آن به کار رفته است. ارتفاع این آسمان‌ خراش 381 متر بوده و دارای کاربرد اداری می‌باشد. ساخت این ساختمان در زمان خود تنها 13 ماه به طول انجامید که در زمان خود بسیار شگفت انگیز است.

ساختمان امپایر استیت


منبع


پل بندر سیدنی (Sydney Harbour Bridge)

پل بندر سیدنی که به عنوان بزرگترین پل قوسی جهان شناخته می‌شود در سال 1932 افتتاح شد. این پل در نزدیکی خانه اپرای سیدنی قرار دارد و به همراه یکدیگر جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر سیدنی را تشکیل می‌دهند. طراحی این سازه بسیار جالب و کاربردی بوده تا جایی که ریل قطار، خیابان، پیاده‌ رو و مسیر ویژه دوچرخه بر روی آن تعبیه شده است. در مجموع حدود 52 هزار و 800 تن فولاد در این پل به کار رفته است و برای استحکام قطعات فلزی به یکدیگر، بیش از شیش میلیون پرچ به صورت دستی نصب شده‌اند.

پل بندر سیدنی را می‌توان یکی از معروف‌ترین سازه‌های فلزی دنیا نامید.


منبع


پل بروکلین (The Brooklyn Bridge)

این پل یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های فلزی آمریکا است. این پل در سال 1869میلادی ساخته شده و پس از 14 سال عملیات عمرانی و با صرف هزینه 15 میلیوم دلاری، در سال 1883 میلادی افتتاح شد. پل بروکلین اولین سازه‌ای است که در ساخت آن از کابل‌های فولادی گالوانیزه با قطر 40 سانتی‌متر استفاده شده است و در دو طبقه برای تردد خودروها و عابران پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پل بروکلین با 138 سال قدمت، نماد شهر نیویورک است و بیش از 100 هزار وسیله نقلیه به صورت روزانه از روی این پل تردد می‌کنند.

پل بروکلین از قدیمی‌ترین سازه‌های فلزی دنیا


منبع


برج ویلیس (Willis Tower)

برج ویلیس که قبلا با نام برج سیرز شناخته می‌شد، یکی از بزرگترین ساختمان‌های جهان و از نمادهای شهر شیکاگو می‌باشد که در سال 1973 کامل شد و با ارتفاع 527 متر، دومین ساختمان بلند در آمریکا به شمار می‌آید. این سازه فلزی طراحی بسیار منحصر به ‌فردی دارد، به طوری که از زمان ساخت آن، تقریبا در تمامی آسمان‌ خراش‌های بعدی استفاده‌ شده است. این برج بلند‌ترین مکان عمومی جهت مشاهده شهر در ایالات متحده است و یکی از مناطق گردشگری محبوب مردم به حساب می‌آید. وزن این سازه نیز حدود 222 هزار و 500 تن می‌باشد.

برج ویلیس


منبع


برج سیگرام (The Seagram Building)

ساختمان سیگرام، آسمان خراشی در قلب منهتن و شهر نیورک است. ارتفاع این ساختمان 157 متر بوده و جزو اولین ساختمان‌هایی به شمار می‌آید که در ساخت آن از فولاد استفاده شده است. ساختار این سازه توسط معمار آلمانی Ludwig Mies van der Rohe طراحی شده است و دارای کاربرد اداری می‌باشد.

ساختمان سیگرام


منبع


برج تایپه ۱۰۱ (Taipei 101 Tower)

برج تایپه 101 که قبلا به عنوان مرکز مالی جهانی تایپه شناخته می‌شد، در تایوان واقع شده است و تا قبل از برج خلیفه، بلندترین آسمان‌خراش جهان به شمار می‌آمد. این برج با ارتفاع 508 متر در منطقه‌ای زلزله‌خیز بنا شده است تا با معماری خاص خود، میزان مقاومت و استحکامش را در برابر طوفان و زلزله نمایش دهد. برای ساخت این برج از فولاد با کارایی بالا و و در نمای آن از شیشه و آلومینیوم استفاده شده است. از این برج تحت عنوان اولین برج جهان که توانست با ارتفاع بیش از نیم کیلومتر ساخته شود، یاد می‌شود.

برج تایپه 101


منبع


برج شان هینگ (The Shun Hing Square Tower)

این آسمانخراش در شهر شنژن چین، با ارتفاع 384 متر ساخته شده است و به عنوان بلندترین ساختمان تمام فولادی جهان با کمتر از 70 طبقه شناخته می‌شود. در این ساختمان حدود 24 هزار و 500 تن فولاد به کار رفته است که با سرعت باورنکردنی و در مدت 40 ماه تکمیل شد.

برج شان هینگ


منبع


ساختمان کرایسلر (The Chrysler Building)

ساختمان کرایسلر در سال 1930 تکمیل و تا قبل از ساخته شدن برج امپایر استیت در سال 1931 به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می‌شد. برج کرایسلر با 319 متر ارتفاع، شامل 77 طبقه بوده و هزینه ساخت آن حدود 20 میلیون دلار است. آسمان‌خراش کرایسلر دارای ویژگی‌‌های زیادی می‌باشد که به عنوان یک الگو برای ساخت سایر آسمان‌خراش‌ها معرفی می‌شود.

یکی از مهشورترین سازه‌های فلزی در جهان ساختمان کرایسلر است


منبع


جمع‌بندی

در این مقاله در مورد معروف‌ترین سازه‌های فلزی جهان صحبت کردیم و تلاش بر این شد تا نکات جالب و مفیدی را درباره هر کدام از این سازه‌های شگفت‌انگیز در اختیار شما کاربران سایت فولادینو قرار دهیم. برای مطالعه مقالات مرتبط، اطلاع از آخرین قیمت انواع محصولات فولادی، خرید و سفارش آن‌ها بدون محدودیت در حجم سفارش بر روی لینک گذاشته شده کلیک کنید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021