200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
اخرین باره تست میشه
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

بهترین فلزات برای جوشکاری کدامند؟ دلیل این اتفاق چیست؟

سینا عاشوری

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

5 دقیقه مطالعه

جوشکاری یکی از روش های اتصال دائمی فلزات به یکدیگر است که در صده‌ی اخیر توانسته است میان صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای داشته باشد. جوشکاری بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارد، فرایند نسبتا پیچیده‌ایست که بر پایه علوم مختلفی مانند برق، متالورژی، خوردگی، انتقال حرارت و … بنا شده است. همین پیچیدگی است که باعث می‌شود که فرایند جوشکاری برای اتصال موفق چالش‌های بزرگی بر سر راه خود داشته باشد. یکی از راهکارهای غلبه بر این چالش‌ها این است که فلزات مناسب‌تری انتخاب شوند که جوش‌پذیری بهتری دارند و فرایند‌های پیش و پس از جوشکاری کمتری برای جلوگیری از ناموفق بودن جوش، نیاز داشته باشند. در ادامه به معرفی بهترین فلزات برای برای جوشکاری می‌پردازیم.

فولاد کم کربن

بسیاری از مهندسین جوشکاری معتقدند که فولاد کم کربن بهترین گزینه برای جوشکاری است. دلایل زیادی برای این جوش‌پذیری مناسب وجود دارد. اصلی‌ترین علت جوش‌پذیری فوق‌العاده فولاد کم کربن این است که این دسته از فولاد، خاصیت داکتیلیته و چکش‌خواری بسیار مناسبی در مقایسه با سایر گرید‌های فولادی دارد. وجود مقدار پایین کربن و همچنین مقادیر ناچیز عناصر آلیاژی باعث شده است که امکان تشکیل ساختارهای ترد همانند مارتنزیت و همچنین فازهای میانی ترد مانند اکسیدها و کاربیدهای آلیاژی به حداقل ممکن برسد. به همین دلیل، امکان تخریب جوش ناشی از برخی از متعارف‌ترین شکست‌های جوشکاری مانند ترک هیدروژنی به حداقل می‌رسد.

جوشکاری فولاد کم کربن


دلیل دیگر جوش‌پذیری بالای فولاد کم کربن این است که این سری از فولادها از دیرباز تا کنون در کاربردهای بسیار گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند. قطعات متعددی از فولاد کم کربن در مصارف گوناگون وجود داشته است که نیاز به جوشکاری داشتند. این امر باعث شده است که مطالعه برای شناخت شرایط مناسب جوشکاری فولاد کم کربن دارای عقبه‌ی نسبتا طولانی‌ای باشد و به تبع آن تکنولوژی جوش بر روی این فولادها هر روز بهبود یافت.

استنلس استیل

استنلس استیل یا همان فولاد زنگ نزن نیز از جمله دسته‌ای از مواد فولادی است که توانایی جوشکاری برای آن امکان‌پذیر است. این دسته از فولادها به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد عناصر آلیاژی نیاز به دقت بالاتری برای جوشکاری دارند و تکنیک‌های معمولی جوشکاری عموما بر روی استنلس استیل کاربرد موفقیت آمیزی ندارد. جالب است بدانید به طور کلی، فولادهای زنگ نزن آستنیتی همانند استیل‌های سری 300 و همچنین استنلس استیل فریتی قابلیت جوشکاری مناسب‌تری نسبت به فولاد زنگ نزن مارتنزیتی دارند، زیرا مارتنزیت فاز تردی است که می‌تواند منجر به ترک جوش شود.

جوشکاری استنلس استیل

مشکلات جوشکاری استنلس استیل


با این وجود، جوشکاری استنلس استیل دارای چالش‌هایی نیز است. به عنوان مثال، کروم که یکی از عناصر آلیاژی اساسی در استنلس استیل است زمانی که در مجاورت گرمای ناشی از جوشکاری قرار می‌گیرد تمایل به واکنش با کربن فولاد دارد. به همین دلیل دیگر با اکسیژن واکنش نمی‌دهد و لایه اکسیدی محافظ در برابر خوردگی از بین می‌رود.

راهکار رفع مشکل جوش بر روی استنلس استیل

برای رفع مشکل ذکر شده، دو راه حل کلی وجود دارد. یکی این است که به سراغ گریدهایی از استنلس استیل برویم که توسط تیتانیوم و یا نیوبیوم پایدار شده باشند. به عنوان مثال استیل 321 که با نام استیل نسوز نیز شناسایی می‌شود به دلیل دارا بودن تیتانیوم می‌تواند جوشکاری شود. تیتانیوم پیش از کروم با کربن واکنش می‌دهد و فرصت شکل‌گیری کاربید کروم را نمی‌دهد. راهکار دوم هم این است که به طور کلی از فولادهای زنگ نزن کم کربن استفاده شود که کروم فرصت چندانی برای واکنش با آن پیدا نکند.

سیم جوش استنلس استیل

جوشکاری آلومنیوم

در گذشته باور بر این بود که آلومینیوم و آلیاژهای آن خاصیت جوش‌پذیری ندارند اما با گسترش تکنولوژی و ابداع تکنیک‌های جدید جوشکاری این امکان فراهم آمده است. نکته قابل توجه در جوشکاری آلومینیوم این است که باید از گریدهای مناسبی برای جوشکاری استفاده کرد. به عنوان مثال تقریبا تمامی آلومینیوم‌های سری 1000 جوش‌پذیر هستند اما آلومینیوم‌های سری 2000 قابلیت جوشکاری ندارند. سری 6000 نیز تنها در صورتی جوشکاری می‌شوند که از دستگاه‌های جوشکاری پیشرفته نظیر جوشکاری قوس الکتریکی در پناه گاز محافظ (MIG) استفاده شود و فیلری که به عنوان پرکننده استفاده می‌شود از گرید مناسبی باشد.

جوشکاری آلومینیوم

مشکلات جوشکاری آلومینیوم

مشکل جوشکاری آلومینیوم این است که پس از اتمام عملیات، استحکام خط جوش در برخی موارد بسیار کاهش می‌یابد. به طوری که بر طبق گزارش‌های انجام شده، استحکام خط جوش آلومینیوم 6061 حدودا فقط ۴۰ درصد فلز زمینه است. این امر منجر می‌شود که قطعه به نوعی در مقابل ضربه آسیب‌پذیر باشد و در کمتر از نیمی از حداکثر تنش قابل تحمل خود بشکند.

راهکار رفع مشکل جوشکاری آلومینیوم

برای رفع مشکل مذکور راه حل‌های متعددی گزارش شده است اما کارآمد‌ترین راه حل استفاده از عملیات حرارتی است. برخ از انواع عملیات حرارتی نظیر T6 که در مورد گریدهای آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد این قابلیت را دارد که استحکام ناحیه جوش خورده را از حدود 40 درصد تا حدود 80 درصد ارتقا ببخشد که در شرایط کنونی بهترین عدد گزارش شده به شمار می‌آید.

جوشکاری سایر فلزات

به غیر از موارد اشاره شده می‌توان گفت که جوشکاری مابقی فلزات با چالش‌های بزرگی روبرو است. به عنوان مثال؛ برای جوشکاری تیتانیوم نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تر و انواع گازهای محافظ است که از اکسید شدن تیتانیوم جلوگیری کند. همچنین؛ فولادهای کم کربن به عملیات قبل و بعد از جوشکاری دارند که از ترک ترد هیدروژنی در آنها جلوگیری شود و این امر می‌تواند وقت‌گیر باشد و یا صرفه اقتصادی نداشته باشد. برای جوشکاری سوپر آلیاژها نیز نیاز به خلاء کامل است تا کیفیت خط جوش افت نکند. پس می‌توان گفت به عبارتی موارد معرفی شده، بهترین فلزات برای جوشکاری به شمار می‌روند.

جوشکاری tig روی فلزات

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا به توضیح این مطلب پرداختیم که جوش‌پذیری به چه معنا است و چرا برخی از فلزات و آلیاژ‌ها قابلیت جوشکاری ندارند. در ادامه به معرفی بهترین فلزات برای جوشکاری پرداختیم و هر کدام را به دقت مورد ارزیابی قرار دادیم. شما عزیزان می‌توانید برای آگاهی از قیمت روز آهن آلات و فولادهای آلیاژی و خرید آن از طریق مسیر زیر وارد وب سایت فولادینو شوید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021