200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

میلگرد ساده چیست؟ انواع و روش تولید

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: یک سال پیش

8 دقیقه مطالعه

قطعا می‌دانید که میلگرد، یکی از مهم‌ترین اشکال کاربرد فلزات در صنعت است. این محصول به‌خصوص در صنعت ساخت‌وساز کاربردهای گسترده‌ای داشته و سبب افزایش مقاومت سازه می‌شود. اگر در اینترنت به دنبال خرید یا کسب اطلاعاتی درباره میلگرد باشید، حتما به عبارت میلگرد ساده بر خواهید خورد. میلگرد ساده چیست؟ چه تفاوتی با دیگر انواع این محصول داشته و چه کاربردهایی دارد؟ 

در این مقاله تلاش می‌کنیم به این سوالات پاسخ داده و ضمنا روش تولید، مشخصات، کاربردها و تولیدکننده‌های برتر این محصول را معرفی کنیم. با ما همراه شده و با میلگرد ساده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاطع فلزی آشنا شوید.

شما می‌توانید قیمت میلگرد ساده را به راحتی در فولادینو مشاهده کنید و با استفاده از مسیرهای مشخص شده اقدام به خرید میلگرد کنید.

میلگرد ساده چیست؟

به‌طورکلی میلگرد بر اساس ظاهرش به دو دسته‌ی ساده و آجدار تقسیم می‌شود. میلگرد ساده، سطحی صاف و بدون آج‌های برجسته و فرورفته دارد. این تفاوت ساده، به‌کلی کاربردها و خواص مکانیکی این دو محصول را از یکدیگر متمایز کرده است. همچنین قیمت میلگرد ساده به دلیل فرآیند تولید ساده‌تر، ارزان است. 

میلگرد ساده معمولا به‌صورت کلاف توسط تولیدکننده‌ها تولید و عرضه می‌شود. مصرف‌کننده بنا به نیاز خود در محل پروژه‌اش میلگردها را برش داده یا به همان صورت استفاده می‌کند. کلاف میلگرد ساده با قطرهای ۵٫۵ تا ۱۰ میلیمتر تولید می‌شود. البته بسته‌بندی این محصول به‌صورت شاخه‌ای نیز امکان‌پذیر است.

خرید میلگرد ساده از فولادینو

جنس میلگرد به‌طور معمول از فولاد است؛ اما امروزه آن را از آلیاژهای دیگر و حتی مواد پلیمری و شیمیایی نیز می‌سازند. در این مقاله، منظور ما از کلمه‌ی میلگرد نوع فولادی آن است؛ مگر آنکه جنس آن نیز ذکر شود.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

حتما می‌پرسید که به‌غیراز ظاهر، دیگر موارد متمایزکننده‌ی میلگرد آجدار و میلگرد ساده چیست؟ به‌طورکلی میلگرد آجدار از نظر مقاومت فشاری، کششی و ارتجاعی عملکرد بهتری دارد. به همین دلیل نیز این محصول کاربردهای بیشتری در ساختمان‌سازی پیدا کرده است. مهم‌ترین وظیفه‌ی میلگرد در بتن، افزایش مقاومت و استحکام آن در برابر تغییرات دمایی، ضربات و نیروهای برشی به اندازه‌ی ۳۰ تا ۴۰ درصد است. به ترکیب بتن و میلگرد، بتن آرمه یا بتن مسلح گفته می‌شود.

ازسوی‌دیگر، میلگرد ساده، مقاومت خمشی بیشتری دارد. به‌عبارت‌دیگر، نقطه‌ی تسلیم این محصول در برابر چنین نیروهایی بالاتر از میلگرد آجدار بوده و به همین دلیل به آن میلگرد نرم نیز گفته می‌شود. همین تفاوت‌ها سبب شده‌اند که این محصول به جای ساختمان‌سازی و مسلح‌سازی بتن، در صنایع دیگر کاربردهای بیشتری پیدا کند. قابلیت جوش‌پذیری هر دو میلگرد ساده و آجدار به آلیاژ فولاد آن‌ها بستگی داشته و تقریبا برابر است.

به دلیل مقاومت خمشی بالاتر، میلگرد ساده بیشتر به‌صورت کلاف تولید می‌شود. این در حالی است که میلگردهای آجدار را مگر در سایزهای پایین و با استاندارد A2، به‌صورت شاخه‌ای می‌بینیم. موضوعی که حمل‌ونقل این محصول را نیز دشوارتر می‌کند. 

بیشتر بخوانید: میلگرد چیست؟

انواع میلگرد ساده

اگر در بازار به دنبال خرید میلگرد ساده بوده باشید، حتما عباراتی نظیر میلگرد اروپایی، پرکربن و پلیمری را شنیده‌اید. کلماتی که به نوع میلگرد بر اساس جنس آن اشاره دارند. در ادامه توضیح می‌دهیم که موارد تفاوت بین هریک از انواع میلگرد ساده چیست؟ 

۱) میلگرد اروپایی

ماده‌ی اولیه تولید میلگرد اروپایی، نه آهن؛ بلکه منگنز است. به همین دلیل این محصول قابلیت خم‌شوندگی بسیار بالایی دارد. مزیتی که البته سبب ممنوعیت استفاده از آن در ساختمان‌های واقع در مناطق زلزله‌خیز یا طوفانی شده است. کربن و سیلیکون نیز از دیگر مواد موجود در آلیاژ این محصول هستند. 

۲) میلگرد پرکربن

میلگرد پرکربن را در بازار با نام‌های میلگرد ساده‌ی کربنی یا سیاه نیز می‌شناسند. این محصول فولادی، درصد کربن بیشتری نسبت به میلگردهای ساخته‌شده از آلیاژهای معمول فولادی دارد. به همین دلیل نیز مقاومت آن در برابر خوردگی پایین‌تر است. شکنندگی میلگرد سیاه نیز بیشتر بوده و رنگ سیاهش نیز به دلیل درصد کربن بالای آن است. 

انواع میلگرد ساده

۳) میلگرد ساده پوشش اپوکسی

اما راه‌کار بهبود مقاومت خوردگی نوع پرکربن میلگرد ساده چیست؟ یکی از ساده‌ترین راه‌کارها، استفاده از پوشش‌های اپوکسی است. این مواد شیمیایی، مقاومت خوردگی میلگرد سیاه را از ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر بهبود می‌بخشند. با‌این‌حال پوشش‌های اپوکسی معمولا نازک هستند و برای پروژه‌هایی که احتمال وارد آمدن ضربه به میلگرد یا خراشیدگی آن وجود دارد، چندان مناسب نخواهند بود. 

۴) میلگرد ساده گالوانیزه

با توجه به محدودیت پوشش‌های اپوکسی، راه‌کار بهتر افزایش طول عمر میلگرد ساده چیست؟ پاسخ، فرآیند گالوانیزه است. فرآیندی که طی آن، میلگردها در وانی از روی مذاب غوطه‌ور شده و یک لایه از این فلز روی فولاد تشکیل می‌شود. این پوشش، مقاومت میلگرد را در برابر خوردگی تنها ۴۰ برابر افزایش می‌دهد؛ اما مهم‌ترین حسن آن این است که حتی در صورت وارد آمدن ضربه و خراشیدگی سطح میلگرد باز هم در برابر خوردگی مقاومت خواهد داشت. بنابراین در مجموع، میلگرد گالوانیزه، طول عمر بیشتری نسبت به نوع اپوکسی‌شده دارد.

روی یا زینک، فلزی است که پیش از فولاد در برابر عوامل خورنده اعم از مواد شیمیایی یا رطوبت فعال شده و از پیش‌روی آن جلوگیری می‌کند. غوطه‌وری در وان مذاب، دقت و کیفیت پوشش را نیز افزایش می‌دهد. قیمت میلگرد ساده‌ی گالوانیزه از میلگردهای اپوکسی بیشتر است.

۵) میلگرد ساده استنلس استیل

اگر می‌پرسید که گران‌ترین میلگرد ساده چیست؟ پاسخ قطعا میلگرد ساخته‌شده از فولاد ضد زنگ یا استنلس‌استیل (Stainless Steel) است. این آلیاژ کمتر از ۱٫۲ درصد کربن و حداقل ۱۰٫۵ درصد کروم دارد که به‌ترتیب کمتر و بیشتر از آلیاژهای معمول فولاد هستند. درصد مولیبدن، نیکل، تیتانیوم، نیوبیم و منگنز این محصول نیز بیشتر است. این ترکیب، سبب افزایش فوق‌العاده‌ی مقاومت میلگرد ساده‌ی ساخته‌شده از این آلیاژ در برابر خوردگی شده است.

۶) میلگرد ساده پلیمری

اگر می‌پرسید جدیدترین میلگرد ساده چیست؟ پاسخ ما، میلگرد پلیمری است که به آن GFRP گفته می‌شود. این محصول از فایبرگلاس ساخته می‌شود، بنابراین به‌هیچ‌عنوان قابلیت خم‌کاری ندارد. مسئله‌ی خوردگی برای این میلگرد اساسا مطرح نیست و درعین‌حال قیمتش قابل‌توجه است.

مراحل و روش تولید میلگرد ساده چیست؟

میلگردهای ساده را به روش نورد گرم تولید می‌کنند که شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا شمش‌های فولادی تا دمای ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد در درون کوره حرارت می‌بینند. 
  • سپس شمش‌ها توسط جریانات گردابی وارد رول‌کننده‌های شکل‌دهنده شده و تا رسیدن به طول و قطر موردنظر نورد می‌شوند. رسیدن به ابعاد نهایی طی سه مرحله انجام می‌شود.
  • در نهایت نیز میلگرد، تحت عملیات شستشو، گالوانیزه و پرداخت‌های نهایی دیگر قرار گرفته و به‌صورت کلاف یا شاخه، بسته‌بندی می‌شود. 

مشخصات و استاندارد میلگرد ساده

منظور از استاندارد تولید میلگرد ساده چیست؟ در تولید مقاطع فولادی استانداردهای بین‌المللی متعددی استفاده می‌شوند که مشخصات، ابعاد، چگالی و دیگر ویژگی‌های این محصول را تعیین می‌کنند. معروف‌ترین استانداردها، شامل استاندارد اروپایی، روسی، چینی و آمریکایی می‌شوند. 

ویژگی‌های میلگرد ساده

در کشور ما معمولا از استانداردهای چینی و روسی استفاده می‌شود که در جداول آن‌ها میلگرد ساده را با A1 نشان می‌دهند. میلگردهای آجدار نیز در این جداول با A2، A3 و A4 نمایش داده می‌شوند. بر اساس این استاندارد، میلگرد ساده در رده‌ی مقاطع فولادی نرم قرار گرفته که مشخصات آن به شرح زیر است:

  • قطر: از ۶ تا ۲۰ میلی‌متر
  • مقاومت کششی: حدود ۳۶۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع
  • مقاومت تسلیم: ۲۴۰ نیوتن بر متر مربع

مطابق استاندارد جدید سازمان ملی استاندارد ایران، میلگرد ساده را با عنوان میلگرد ۲۴۰س یا S240 نیز می‌شناسند. 

کاربرد میلگرد ساده چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، میلگرد ساده، بیشتر در صنعت کاربرد دارد تا ساخت‌وساز. با‌این‌حال، این محصول یک متریال مهم در تولید خاموت است. سازه‌ای مش‌بندی‌شده با میلگردهای عرضی یا طولی که وظیفه‌اش افزایش استحکام ساختمان در برابر پیچش، تنش و کشش سطحی است.

کاربردهای میلگرد ساده

از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دورپیچ آرماتوربندی میلگردهای آجدار (دراین‌صورت میلگرد ساده باید حتما کلاف باشد) 
  • به‌عنوان میلگرد حرارتی در سقف‌های تیرچه بلوک 
  • تولید آرماتور زیگزاگ به همراه میلگردهای آجدار به‌منظور مصارف ساختمانی
  • تولید میلگرد بستر و ترانس
  • نماکاری، رابیتس‌کاری ساختمان
  • تولید بولت‌های لوستری
  • تولید پیچ، مهره، لولا و میخ
  • تولید انواع شفت با کاربری‌های متنوع در دستگاه‌های صنعتی
  • تولید سیم بکسل، انواع مفتول، توری و سیم خاردار
  • فنرسازی
  • خودروسازی
  • الکترود سازی
  • تولید ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی

کارخانه‌های تولید کننده میلگرد ساده

در کشور ما دهه‌هاست که تولیدکننده‌های مقاطع فولادی توانسته‌اند میلگرد ساده و آجدار را نیز به سبد کالاهای خود اضافه کنند. در این میان، نام چند تولیدکننده‌ی زیر بیش از بقیه می‌درخشد:

  • فولاد کویر کاشان؛ که از سال ۱۳۸۶ اقدام به تولید انواع میلگرد کرده است.
  • فولاد متین
  • فولاد آذر گستر سدید
  • فولاد آلیاژی ایران

به‌منظور خرید آسان، ارزان و سریع محصولات این تولیدکننده‌ها از طریق وب‌سایت فولادینو اقدام استعلام قیمت و ثبت سفارش نمایید.

میلگرد ساده؛ محصولی با ویژگی‌ها و کاربری‌های خاص

فولاد، یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در همه‌ی صنایع است. یکی از قدیمی‌ترین اشکال کاربرد این آلیاژ به‌شکل میلگرد بوده که خود از نظر ظاهر به دو نوع ساده و آجدار تقسیم می‌شود. میلگرد ساده، خواص ویژه‌ای دارد که سبب کاربری‌های خاص آن نیز شده‌اند. خم‌پذیری و جوش‌پذیری بالا و مقاومت کششی پایین از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول هستند.

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که اساسا میلگرد ساده چیست و چه انواعی دارد. همانطورکه گفتیم، مقاوم‌ترین نوع این محصول در برابر خوردگی، میلگردهای گالوانیزه و ساخته‌شده با استیل ضد زنگ هستند. کاربرد میلگرد نیز در ساختمان‌سازی محدود؛ اما در صنعت فراوان است. 

شما می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت روز انواع محصولات فولادی و خرید آن‌ها به مجموعه فولاد سازان راه ابریشم مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021