200 200 66 - 021
همراه شما در قلب بازار آهن
آهن‌آلات
میلگرد
میلگرد
میلگرد آجدار
میلگرد ساده
قیمت همه محصولات میلگرد
ورق
ورق
ورق ST52
ورق آجدار
ورق ضدسایش
ورق گالوانیزه
رابیتس
ورق رنگی
گریتینگ
ورق روغنی
ورق اسیدشویی
قیمت همه محصولات ورق
تیر‌آهن
تیر‌آهن
تیرآهن ۱۴
تیرآهن ۱۶
تیرآهن ۱۸
ریل
هاش
قیمت همه محصولات تیر‌آهن
قوطی پروفیل
قوطی پروفیل
پروفیل صنعتی
پروفیل سبک و مبلی
پروفیل زد (Z)
قیمت همه محصولات قوطی پروفیل
صنایع مفتولی
صنایع مفتولی
میلگرد بستر
مفتول سیاه
مفتول گالوانیزه
توری مش و جوشی
خاموت
سیم خاردار
بولت و مهره
توری پرسی و سرندی
توری گابیون
فنس مرغی
توری فرنگی
فنس دور باغی و حصاری
قیمت همه محصولات صنایع مفتولی
نبشی و ناودانی
نبشی و ناودانی
نبشی
ناودانی
سپری
والپست
قیمت همه محصولات نبشی و ناودانی
تسمه آهنی
تسمه آهنی
چهارپهلو
قیمت همه محصولات تسمه آهنی
لوله
لوله
لوله مانیسمان
لوله داربستی
لوله گالوانیزه
لوله درز مستقیم صنعتی، آب و گاز
لوله اسپیرال
لوله گوشتدار
لوله جدار چاه
قیمت همه محصولات لوله
فولاد آلیاژی
فولاد CK45
فولاد CK45
قیمت همه محصولات فولاد CK45
فولاد MO40
فولاد MO40
قیمت همه محصولات فولاد MO40
فولاد VCN 200،150،100
فولاد VCN 200،150،100
قیمت همه محصولات فولاد VCN 200،150،100
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد تندبر (خشکه هوایی)
قیمت همه محصولات فولاد تندبر (خشکه هوایی)
فولاد سردکار
فولاد سردکار
فولاد SPK
فولاد SPK-R
فولاد SPK-NL
فولاد آموتیت
فولاد سردکار نقره‌ای
فولاد ۱٫۲۷۶۷
قیمت همه محصولات فولاد سردکار
فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد اتومات (خوش تراش)
قیمت همه محصولات فولاد اتومات (خوش تراش)
فولاد یاتاقان
فولاد یاتاقان
فولاد ۱۰۰Cr6
فولاد ۱۴۵Cr6
قیمت همه محصولات فولاد یاتاقان
فولاد گرمکار
فولاد گرمکار
قیمت همه محصولات فولاد گرمکار
فولاد فنر
فولاد فنر
فولاد فنر ۷۰Cr2
فولاد فنر CK60
فولاد CK75
فولاد ۱٫۸۱۵۹
فولاد ۱٫۷۱۱۷
فولاد ۱٫۷۱۰۳
فولاد ۱٫۷۱۷۶
قیمت همه محصولات فولاد فنر
سوپر آلیاژ
سوپر آلیاژ
اینکونل
مونل
هستلوی
نیمونیک
قیمت همه محصولات سوپر آلیاژ
فولاد قالب پلاستیک
فولاد قالب پلاستیک
قیمت همه محصولات فولاد قالب پلاستیک
فولاد نیتراته
فولاد نیتراته
قیمت همه محصولات فولاد نیتراته
فولاد سمانته
فولاد سمانته
قیمت همه محصولات فولاد سمانته
استنلس استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل
میلگرد استیل 304
میلگرد استیل 316
میلگرد استیل 420
میلگرد استیل 321
میلگرد استیل 430
میلگرد استیل 431
قیمت همه محصولات میلگرد استیل
ورق استیل
ورق استیل
ورق استیل 304
ورق استیل نسوز 310
ورق استیل 316
ورق استیل 430
قیمت همه محصولات ورق استیل
پروفیل و لوله استیل
پروفیل و لوله استیل
قیمت همه محصولات پروفیل و لوله استیل
فلزات غیر آهنی
آلومینیوم
آلومینیوم
نبشی آلومینیوم
ورق آلومینیوم
لوله آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم
قیمت همه محصولات آلومینیوم
تیتانیوم
تیتانیوم
قیمت همه محصولات تیتانیوم
مس
مس
فسفر برنز
آلومینیوم برنز
فلز برنج
قیمت همه محصولات مس
نیکل
نیکل
قیمت همه محصولات نیکل
image

ورق آجدار چیست؟ با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

دسته بندی:

معرفی محصولات

سبحان بیباک

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

10 دقیقه مطالعه

به طور خلاصه، ورق آجدار از آلیاژ‌های مختلف و با فناوری‌های بروز، با عبور از درون غلتک‌های مخصوص تولید ‌می‌شود. این نوع ورق‌ها کاربردهای متعدد و ارزشمندی برای پوشش کف، سقف و دیوارها دارند، البته کاربرد آن‌ها تنها به حوزه ساخت و ساز مربوط نمی‌شود و در حوزه‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. این نوع ورق‌ها از مواد مختلف و در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع طراحی و تولید ‌می‌شوند که در ادامه این مقاله، علاوه بر پاسخ این سؤال که ورق آجدار چیست، با انواع کاربرد آن نیز آشنا خواهید شد.

ورق آجدار چیست؟

ورق شطرنجی (چکر پلیت)، ورق برجسته و ورق کف‌سازی نام‌های دیگری هستند که ورق آجدار با این اسا‌می‌شناخته ‌می‌شود. اگر برای خرید اقدام کردید و با این اسا‌می مواجه شدید تعجب نکنید، زیرا به دلیل تشابه شکل این نوع ورق‌ها به صفحه شطرنج یا برجسته بودن سطح ورق و نیز به خاطر استفاده در کف‌سازی، ورق‌های آجدار به این اسا‌می‌ شناخته ‌می‌شوند. این نوع ورق‌های آجدار قادر هستند به خوبی در شرایط سخت آب و هوایی از جمله امواج گرما، طوفان و آتش مقاومت کنند.
باید گفت ورق آجدار به شکل‌های گوناگون تولید و به فروش ‌می‌رسد، از رول‌های بزرگ و کوچک گرفته تا به صورت ورق‌های صاف. این پانل‌ها با پیچ به سازه شما متصل ‌می‌شوند. شکل سنتی برجستگی‌های روی ورق‌های آجدار به صورت لوزی، بادام، الماس و عدسی است. دلیل این برجستگی‌ها برای ایجاد اصطکاک سطح و جلوگیری از از سر خوردن افراد است.

ورق آجدار

همین‌طور این نوع ورق‌ها کم‌هزینه، سبک‌وزن، بادوام، کارآمد و ماندگار هستند و نصب آسانی نیز دارند. دوام زیاد ورق‌های آجدار باعث ‌شده که از آن‌ها در پروژه‌های تجاری و مسکونی استفاده شود. از این ورق حتی در صنایع نیز از جمله برای تولید لوازم صنعتی استفاده می‌شود.


انواع ورق آجدار چیست؟

امروزه تنوع ورق آجدار در بازار بسیار زیاد است، آنها از نظر جنس به چندین مورد مختلف تقسیم ‌می‌شوند که مهمترین آنها عبارت است از:

  • ورق آجدار استیل
  • ورق آجدار آلومینیومی
  • ورق آجدار گالوانیزه
  • ورق آجدار برنجی
  • ورق آجدار مسی
  • ورق‌های آجدار ساخته شده از انواع پلاستیک پلی‌کربنات، اکریلیک، پی‌وی‌سی یا پلی‌استر

علاوه بر این ورق آجدار از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته مختلف با کاربردهای متفاوت تقسیم ‌می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • شطرنجی
  • قطره‌ای
  • الماسی
  • لوزی
  • بادا‌می
  • عدسی
انواع ورق آجدار چیست؟

این نوع ورق‌ها همچنین از لحاظ تولید به دو دسته بسیار مهم تقسیم ‌می‌شوند که عبارتند از:

  1. فابریک
  2. پرسی

امروزه تولیدکنندگان برای تامین نیاز بخش‌های مختلف، ورق آجدار را از مواد مختلف حتی پلاستیک‌های تقویت شده تولید ‌می‌کنند. موادی که بسیار مقاوم بوده و ‌می‌توانند برخلاف آلیاژه‌های فلزی در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم باشند. ورق‌های آجدار آلومینیومی، استیل و گالوانیزه را ‌می‌توان از ابتدایی ترین نوع ورق آجدار در بازار دانست. این ورق‌ها به دلیل مقاومت بالا، به خصوص در حوزه ساخت و ساز توانسته‌اند طرفداران بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کنند.

فرآیند تولید ورق آجدار به خصوص ایجاد شیارهای راه راه بر روی ورق‌ها، باعث افزایش بیشتر استحکام کششی آن‌ها ‌می‌شود. باید بدانید هر کدام از این آلیاژه‌ها متناسب با اهداف خاصی در صنعت تولید شده و به کار گرفته ‌می‌شود. در ادامه این مطلب به کاربرد هر کدام از آن‌ها اشاره می‌کنیم.


 تفاوت ورق آجدار فابریک و پرسی چیست؟

همانطوری که اشاره شد، از لحاظ تولید، ورق‌های آجدار به دو طریق فابریک و پرسی تولید ‌می‌شوند. تفاوتی که بین ورق فابریک و پرسی وجود دارد مربوط به سطح پشت ورق‌ها و نوع تولید ‌است. معمولاً جهت تولید ورق‌های آجدار فابریک یک لایه اضافه به شکل آجدار به سطح ورق اضافه ‌می‌شود و همچنان سطح پشت ورق به شکل اولیه و صاف باقی ‌می‌ماند و هیچ‌گونه برآمدگی و فرورفتگی‌ای در آن دیده نمی‌شود. اما برای تولید ورق آجدار پرسی، از دستگاه‌های پرس با فشار بالا استفاده ‌می‌شود تا با اعمال فشار سطح ورق به شکل‌های مختلف برجسته شود. در این صورت دیگر سطح پشتی ورق صاف نخواهد بود.
علاوه بر این، یکی دیگر از تفاوت‌های ورق آجدار پرسی و فابریک، مربوط به وزن آن‌ها ‌است. ورق‌های آجدار پرسی وزن کمتری نسبت به ورق‌های آجدار فابریک دارند، برای این که در ورق‌های آجدار فابریک یک لایه دیگر به ورق اضافه ‌می‌شود، بنابراین وزن آن بیشتر است.


کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار این روزها کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد. دلیل آن جوش‌پذیری خوب، اصطکاک بالا در سطوح لغزنده، انعطاف‌پذیری بالا، وزن کم و قابلیت حمل و جابجایی آسان آن‌ها است. از کاربرد‌های ورق‌های آجدار ‌می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساخت پل‌های فولادی به خصوص پل‌های عابر پیاده
  • در ساخت حفاظ امنیتی برای مناطقی مانند، زندان‌ها، پادگان‌ها و …
  • در ساخت انواع حفاظ‌های صنعتی
  • برای استفاده در سطوح کف‌پوش
  • برای ساخت کف آمبولانس‌ها، کامیون‌ها، وانت‌بارها
  • برای ساخت دیواره‌ها و سقف آسانسور
  • برای ساخت پله‌های اضطراری
  • برای درب منازل
  • برای کف‌سازی کشتی‌ها، زیردریایی‌ها
  • برای ساخت ایستگاه اتوبوس
  • برای ساخت لوازم‌خانگی
  • برای ساخت ماشین‌آلات صنعتی
کاربرد ورق آجدار چیست؟

نکته اینجا است که جنس ورق باید متناسب با کاربرد مورد نظر انتخاب شود. برای مثال فولاد گالوانیزه مناسب‌ترین ورق برای تولید درب پارکینگ و درب‌های ورودی است و ورق‌های آجدار استیل نیز برای تولید لوازم خانگی مناسب هستند.


مشخصات و استاندارد ورق آجدار

در حال حاضر استانداردهای زیادی برای تولید ورق آجدار در دنیا وجود دارد و استاندارد مورد استفاده به کاربرد مورد نیاز شما بستگی دارد. معمولا این نوع ورق‌ها در شیت‌های مستطیل‌شکل و به صورت رول و یا فابریک تولید ‌می‌شوند. ورق‌های آجدار را ‌می‌توانید در ضخامت‌های ۱.۵ تا ۱۰ میلی‌متر از مراکز فروش خریداری کنید. طول این نوع ورق‌ها نیز متفاوت است و متداول‌ترین استاندارد‌ها موارد زیر را شامل ‌می‌شود:

  •    ۱×۲
  •    ۱/۵×۶
  •    ۲×۶

وزن آنها به نوع آلیاژ و نوع آج مورد استفاده مربوط ‌می‌شود. برای خرید این محصولات ‌می‌توانید به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید، مشخصات ورق آجدار را از نزدیک بررسی و آنها را با نیاز خود تطبیق دهید، اگر مناسب بود خرید خود را انجام دهید.

شکل‌های مختلف ورق آجدار

نحوه تولید ورق آجدار

تولید ورق آجدار امری پیچیده نیست، اما به تجهیزات بسیار گران‌قیمت نیاز دارد. معمولاً این نوع ورق‌ها در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی بسیار بزرگ ساخته و در ابعاد مختلف برش داده ‌می‌شوند. جهت تولید ورق‌های آجدار شمش‌های فولادی را در دمای بالا و در کوره‌های مخصوص ذوب ‌می‌کنند تا طول شمش‌ها افزایش پیدا کند.

فرآیند موج‌گذاری نیز با رول‌فرمینگ انجام می‌شود. این بدان معنی است که شمش‌های فلزی از سیم‌پیچ‌های فلزی گرد بزرگ کشیده ‌می‌شوند و سپس از قالب‌های نورد عبور ‌می‌کنند که پانل را به صورت یک ورق فلزی موج دار تشکیل ‌می‌دهد.

پس از عبور ورق‌های فلزی موجدار از تمام غلتک‌ها، در طول صحیح بریده ‌می‌شوند.
در مراحل پایانی متناسب با نوع ورق (فابریک و پرسی) آن‌ها را آجدار ‌می‌کنند. نحوه تولید به کارخانه بستگی دارد و ممکن است در کشورهای دیگر متفاوت باشد. ورق‌های آجدار امروزه به یکی از پرطرفدارترین انواع ورق‌ها در صنایع ساختمانی و صنعتی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. دلیل آن این است که طراحی آجدار نوعی ساختار منحصر به فرد را تشکیل ‌می‌دهد که مزایای زیادی در برابر ورق‌های ساده در صنایع مختلف دارد.


جمع‌بندی

در این مقاله ما سعی کردیم به سؤال ورق آجدار چیست پاسخ دهیم و به تما‌می‌کاربردها و مزایای ورق‌های آجدار اشاره کنیم. شما با خواندن این مقاله، اطلاعات کاملی درباره ورق آجدار به دست خواهید آورد.

اگر ‌می‌خواهید برای خرید اقدام کنید، پیشنهاد ‌می‌کنیم به صورت کامل این مقاله را مطالعه کنید. البته ‌می‌توانید از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه نیز کمک بگیرید تا انتخاب خوبی داشته باشید. بهتر است قبل از خرید با مدل‌های مختلف این نوع ورق آشنا شوید و قیمت آن‌ها را از مراکز معتبر استعلام بگیرید. قیمت این نوع ورق به ضخامت، وزن، ابعاد و اندازه، آلیاژ و … مربوط می‌شود. البته قیمت جهانی نیز می تواند روی قیمت ورق آجدار تاثیر بگذارد، به خصوص اگر مواد اولیه وارداتی باشند.
شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و همچنین خرید انواع محصولات فولادی به وب‌سایت فولادینو مراجعه کرده و از قسمت‌های مختلف سایت دیدن نمایید.

همین الان تماس بگیرید
200 200 66 - 021